Goed gedaan jochie

12 december 2007
Opinie | | Wetenschap & Onderzoek

De fondsenwervende instellingen hebben van het CBF een schitterend overgangsrapport 2006 meegekregen: meer inkomsten tegen lagere kosten en meer aan de doelstelling besteed bij minder oppotten! Cijfermatig komt hiermee tot uitdrukking dat het maatschappelijk rendement van de fondswervende goede doelen (inclusief de hybride fondsen) gestegen is. Dat is ronduit goed nieuws na de afgelopen magere jaren. Niet alleen voor de fondsen zelf, maar vooral voor de samenleving en voor de gevers. In consumententermen is er immers gemiddeld minder bij goede doelen blijven "hangen" (die eeuwige strijkstok) en meer naar het uiteindelijke doel gegaan. En juist op dit maatschappelijk rendement zullen goede doelen in toenemende mate afgerekend gaan worden door hun constituencies. Het is dus spannend om te zien of deze eerste zwaluw straks uitmondt in een structurele goede doelenzomer. Met de gedachte dat achter cijfers en gemiddelden de alledaagse realiteit van goed doen nog voldoende uitdagingen kent. Nederlanders blijven meer geld geven, maar hoevelen zijn bereid om ook tante Jo elke week even een uurtje vrijwillig rond het verzorgingstehuis te rolstoelen?