Feestelijk event FM 50

28 augustus 2008
Nieuws | | De Dikke Blauwe


Vier jaar geleden introduceerde FM de FM50, een verkiezing van de vijftig invloedrijkste spelers in de filantropische sector. In korte tijd is die verkiezing met winnaars als Herman Wijffels, Boudewijn Poelmann en Rien van Gendt uitgegroeid tot een echt event waarvoor ook de landelijke pers warm liep. Voor het eerst organiseert uitgever Lenthe Publishers dit jaar een live bijeenkomst op 5 november in De Rode Hoed rond de uitreiking van de FM50 Awards. Het belooft een daverend feest van en voor de sector te worden. Uitgever Jacqueline Pijcke legt uit waarom.

 


Wat is er nu nieuw aan de FM50?

 


Jacqueline Pijcke: "Critici hameren sinds de introductie van de FM50 op de appels-en-peren-vergelijkingen van één lijst: de filantropische sector is immers nog steeds zeer heterogeen. Zo er al sprake is van een " sector", is deze in elk geval het samenstel van heel veel verschillende individuen en organisaties: fondsenwervend, fondsengevend, intermediair dienstverlenend, toezichthoudend enzovoort. Er zijn goede doelen, vermogensfondsen, hybride fondsen, kerken, goede doelenloterijen, keurmerkorganisaties, branche- en beroepsorganisaties, op filantropie gerichte wetenschappers en opleidingen... Na de eerste pioniersjaren willen wij nu deels tegemoetkomen aan de critici. Dit betekent concreet dat de FM50 zal worden verdeeld in 5 subcategorieën van 10 genomineerden waardoor tot op zekere hoogte recht wordt gedaan aan de heterogeniteit van de sector. Die catgeorieën zijn: ‘bestuurders', ‘ambassadeurs', ‘ stakeholders', ‘ filantropen' en ‘ beste mediacampagne'. Toch blijft de FM50 nog wel trouw aan haar missie om jaarlijks één persoon aan te wijzen als boegbeeld van de sector, en dit betekent dat naast de 5 winnaars van de deelcategorieen ook in 2008, net als in voorgaande jaren, één overall-winnaar wordt aangewezen."

 


Hoe komen de nominaties tot stand?

 


Jacqueline Pijcke: "Zoals in voorgaande jaren kunnen de lezers van FM online hun nominaties uitbrengen - het digitale stemkantoor is vanaf vandaag geopend - maar daarnaast hebben we ook een hoofdjury en een vakjury voor de deelcategorie " Beste mediacampagne" ingesteld. Beide jury's hebben voor het aanwijzen van de winnaars van de vijf deelcategorieën een weging van 50% ten opzichte van de nominaties die door de lezers van FM online worden uitgebracht. Daarnaast is het aanwijzen van de overall-winnaar 2008 voor 100% een hoofdjurybeslissing.

 


Wie zitten er in de jury's?

 


Jacqueline Pijcke: " De hoofdjury bestaat uit voorzitter Jos Zwartjes (oud-directeur van het CBF), Marije Adriaansens (directielid van Better Future) en 5 (oud-hoofdredacteur en commentator van FM). De deeljury " Beste mediacampagne" wordt voorgezeten door Peter van Woensel Kooy, senior editor van het vakblad MarketingTribune."

 


Hoe ziet het programma er voor 5 november uit?

 


Jacqueline Pijcke: "We hebben een aantrekkelijk programma van 15.00 tot 19.00 uur samengesteld. Wie dat gaat presenteren houden we nog even geheim, maar we beginnen in elk geval stevig inhoudelijk met wat - zo hoop ik - een jaarlijkse traditie moet worden: de FM Jaarlezing. Een prikkelende " State of the Union" voor onze filantropische sector. Dit jaar uitgesproken door prof. dr. Lucas Meijs, hoogleraar Civil Society en Vrijwilligerswerk aan de Erasmus Universiteit. Daarna gaan we over tot de prijsuitreikingen: dus vijf deelprijzen en één overall-winnaar. We zullen dat een beetje in Oscar-stijl doen. Daarna is het uitgebreid borrelen en netwerken."

 
 


NU STEMMEN VOOR FM50!

Vanaf nu kunt u uw nominaties uitbrengen voor de FM50 op www.fm50.nl  

Het stemlokaal is geopend tot en met eind september.

 


SNEL INSCHRIJVEN: VOL IS VOL

Schrijf nu snel in als u aanwezig wilt zijn bij de uitreiking van de FM50 op 5 november in De Rode Hoed in Amsterdam: www.fm50.nl