Kennismaken met De Nieuwe Gevers

Beeld: Mimi Thian/Unsplash
Beeld: Mimi Thian/Unsplash
3 juni 2021
Nieuws | | Filantropiestrategie

De Nieuwe Gevers richt zich op een nieuwe generatie donateurs die liever tijd doneert dan geld: werknemersvrijwilligers. De startup wil goede doelen vooruit helpen door de inzet van een matchingmachine, bedacht door Stijn Tupan (29) en Julian Hoogendoorn (26). De Nieuwe Gevers heeft sinds najaar 2019 zo’n 175 organisaties geholpen door 500 matches met professionals uit het bedrijfsleven. Bij het platform zijn zo’n 2000 professionals aangemeld, die volgens de startup omgerekend €800.000 aan skills gedoneerd hebben aan de goededoelensector.
 
Tijd om even kennis te maken: De Nieuwe Gevers, wie zijn dat?
‘De Nieuwe Gevers staat voor een nieuwe generatie gevers; creatieve professionals die een goed doel vooruit willen helpen op het gebied van marketing, communicatie, finance, HR en fondsenwerven. Het idee komt van Julian Hoogendoorn en mij, we zijn er in 2018 mee begonnen en hebben het platform aan het einde van de zomer van 2019 gelanceerd. Eerst hebben we het uitgevogeld naast ons eigen werk, maar inmiddels hebben we onze banen opgezegd en runnen we het platform fulltime. Samen met een team van 10 hardwerkende collega’s.’
 
Jullie hadden beiden een carrière in de commerciële wereld. Hoe is het idee ontstaan?
‘Ik werkte destijds in de marketing/communicatie en had veel te maken met bedrijven met grote budgetten, maar weinig impact. Julian kwam via zijn Agency op het idee om de uren tussen de projecten in te zetten voor de maatschappij. Toen we dat vervolgens verder gingen uitwerken, kwamen we erachter dat ook mensen buiten ons wereldje impact wilde maken door de inzet van hun vaardigheden.’
 
Resultaat: een matchmachine. Niet doneren in geld, maar in tijd.
‘Precies, deze manier van matching past goed in het drukke leven van millenials. We zeggen natuurlijk niet dat ze geen geld moeten doneren, maar bieden een alternatieve optie. Beide vormen van doneren vinden we belangrijk. We spreken dan ook een relatief jonge doelgroep aan – tussen de 20 en de 45 jaar. Onze communicatie heeft wat dat betreft ook een andere toon; wat luchtiger en vluchtiger. Vroeger konden vrijwilligers zich een x aantal uur per week in de lengte der dagen aan een goed doel verbinden, dat is nu anders. Maar dat betekent niet dat de vrijwilligers minder enthousiast zijn; juist door het sneeuwbaleffect van succesverhalen wordt onze missie in een rap tempo verspreid. Professionals die bij ons een project hebben afgerond, delen hun ervaring en inspireren anderen daarmee. Onze doelgroep is ook heel breed: van freelancers tot mensen met een vaste baan en van mediors tot seniors.’
 
Hoe werkt het platform precies?
‘Via ons platform kunnen professionals hun skills vrijwillig inzetten voor goede doelen. Dit kunnen ze doen door zich in te schrijven op afgebakende projecten die meestal vaak gericht zijn op het laten groeien van een organisatie. Aan de andere kant kunnen de goede doelen bij ons een abonnement afsluiten. We stellen dan een team van impact consultants en succes medewerkers beschikbaar waarmee we goede doelen een jaar lang helpen met thema’s als marketing, communicatie, fondsenwerving, strategie, financiële verduurzaming en professionalisering. De vraagstukken van die goede doelen vertalen we naar afgebakende projecten die we via het platform matchen.’
 
Een soort datingapp.
‘De professionals worden inderdaad gekoppeld aan de vraagstukken van de goede doelen. Op onze website kunnen ze zich aanmelden voor een bepaald project en de organisaties krijgen dan een overzicht van de geïnteresseerde kandidaten. Wij helpen daarbij door de projecten die passen bij het profiel van de professionals aan te raden. De goede doelen kunnen dan met begeleiding van ons team hun geschikte kandidaat kiezen.’

Hoe motiveren bedrijven hun medewerkers om zich in te zetten voor de maatschappij?
‘Wat we veel horen van bedrijven en hun werknemers is dat een zinvolle betekenis, naast het krijgen van een goed salaris, steeds belangrijker is geworden bij de keuze voor een baan. De maatschappelijke betrokkenheid van een bedrijf kan zelfs een reden zijn om er langer te blijven werken. Zeker bij jonge mensen zien we dat steeds meer. Dan is het natuurlijk mooi als je daar als bedrijf iets mee kan doen. Sommige bedrijven vinden het moeilijk om zo’n vraagstuk in te vullen, bijvoorbeeld als ze niet van nature een missie hebben die gericht is op maatschappelijke verandering. Daar kunnen wij dan bij helpen.’
 
Hebben jonge, nieuwe gevers geen tijd om langdurige impact te maken?
‘Onze projecten maken juist een duurzame impact. Ze draaien vaak om marketing en strategie en met de uitkomst van marketingcampagnes helpen we goede doelen hun missie beter uit te dragen, te professionaliseren of meer zichtbaarheid te creëren. Dat vind ik ook zo mooi: we kunnen organisaties helpen met expertise die al zijn bewezen in de for-profit-wereld. Sommige organisaties hebben geen geld om externe professionals in te huren en daar kunnen wij van dienst zijn. En onze professionals zijn enorm gedreven om aan de slag te gaan. Wat dat betreft is De Nieuwe Gevers eigenlijk een marketingverhaal vanuit ons hart.’
 
Klik hier voor de website van De Nieuwe Gevers.
Lees ook: ‘VirtYoo: startup fondsenwervingsplatform mikt op jonge donateurs’