VirtYoo®: startup fondsenwervingsplatform mikt op jonge donateurs

Photo laptop: Austin Distel/Unsplash
Photo laptop: Austin Distel/Unsplash
15 april 2021
Nieuws | | Fondsenwerving

Het nieuwe alternatieve fondsenwervingsplatform VirtYoo (spreek uit: vurtjoe) wil digitale donatie technologie inzetten, om een jongere generatie donateurs aan te spreken. Volgens de oprichters Henk van den Heuvel, Maurice Roumimper en Arnold de la Fuente is het platform alternatief en uniek, omdat het de driehoek van de sector bedient: de goede doelen, de bedrijven en de donateurs. ‘Het samenbrengen van die driehoek heb ik nog nergens anders gezien. Ik werk al jaren in de gezondheidssector en zag de relatie tussen het een en ander. Daar zit potentie in’, aldus Van den Heuvel.
 
Nieuwe generatie donateurs
VirtYoo is een samenvoeging van twee Engelse woorden: ‘Virtue’ (deugd) en ‘You’ (jij die goed doet). ‘Daar is lang over nagedacht, maar het is altijd even afwachten of de mensen het goed kunnen uitspreken, maar dat gaat tot nu toe best aardig’, aldus Van den Heuvel.
In de publicatie van Geven In Nederland 2020 valt te lezen dat er straks een hele generatie vrijgevige babyboomers verdwijnt en dat het ‘geefstokje’ nog niet bij generatie x en y is beland. Van den Heuvel: ‘De goededoelensector is vrij conservatief en te veel afhankelijk van klassieke vormen van fondsenwerving. Zoals de welbekende acceptgiro die steeds op de mat blijft vallen. Dat maakt dat werving bij goede doelen steeds moeizamer verloopt. We zien dat de nieuwe generatie gevers nog een stuk minder doneert. Niet dat die generatie daar niet toe bereid is, maar die ga je echt niet bereiken met een acceptgiro. Bovendien hechten deze nieuwe gevers belang aan andere zaken, zoals een schone en verantwoorde wereld en transparantie. Ze willen weten; wat gebeurt er met mijn geld? VirtYoo verandert de acceptgiro in een toegankelijk platform, waar goede doelen, bedrijven en donateurs bijeen worden gebracht.’
 
Het platform
Het platform is niet van de ene op de andere dag ontstaan. Vijf jaar geleden begon Van den Heuvel met de opbouw van VirtYoo: de meeste tijd zat daarbij in het bedenken van de technologie, het beschrijven van de functionaliteiten en de fysieke realisatie. Vervolgens ging het hele platform door een ‘grondige testfase’, vond er op verschillende terreinen autorisatie plaats en werden er strikte richtlijnen opgesteld. ‘Dat hele proces kost nou eenmaal tijd’, verklaart Van den Heuvel de lange aanloop. ‘Bovendien werd er in eerste instantie parttime aan het product gewerkt, omdat de grondleggers dat naast hun eigen baan deden. De investering van de afgelopen vijf jaar in tijd en geld zien we dan ook als een logische aanloop tot het maken van het product.’ Inmiddels is het platform in de lucht en zijn er een aantal ‘succesvolle campagnes’ gerealiseerd.
 
Driehoek van de fondsenwerving
VirtYoo is volgens Van den Heuvel echter ‘geen eendimensionaal donatieplatform zoals bijvoorbeeld; voordekunst’, maar gaat ‘verder dan dat’. VirtYoo brengt de ‘driehoek van de fondsenwerving’ bij elkaar; de goede doelen, de bedrijven en de donateur. Van den Heuvel: ‘Deze manier van werken ben ik nog nergens anders tegengekomen. Eigenlijk is het heel simpel: goede doelen willen fondsen werven, steeds meer bedrijven willen maatschappelijk betrokken zijn en de donateur wil op een persoonlijke manier bijdragen. Die mogelijkheden komen allemaal samen in VirtYoo. Onze slogan is dan ook Change the game, to change the world.
 
Change the game to change the world
Een grote belofte, maar hoe werkt dat dan precies? Van den Heuvel legt uit: ‘Zowel goede doelen als bedrijven, maar ook consumenten kunnen fondsenwervende campagnes voor één of meerdere goede doelen starten. Met VirtYoo kunnen consumenten door middel van de fondsenwervende campagnes doneren aan goede doelen, waarbij de donatie voor 100% naar het goede doel gaat. Daarmee kunnen de consumenten kans maken op het winnen van de door bedrijven ter beschikking gestelde diensten of producten.'
Daar zit dus, volgens Van den Heuvel, een ‘optimale vorm van wederkerigheid’ in. De campagnes die nu live zijn geweest waren vooral lokale campagnes: zoals de samenwerking van Lions Blaricum en de Voedselbank. Daarbij stelden lokale middenstandsbedrijven producten en prijzen beschikbaar en werd er uiteindelijk een ruime €1.800,- opgehaald. De bedrijven waren ‘erg enthousiast over hun deelname’. Dat zou ook op een veel grotere schaal kunnen. Volgens Van den Heuvel zijn er talloze mogelijkheden; van lokale campagnes tot online collectes tot opzetten en uitbouwen van duurzame partnerships tussen goede doelen en bedrijven. Maar het systeem zou ook geïmplementeerd kunnen worden als ‘tool’ binnen een organisatie. Is de keuze misschien te ruim? Van den Heuvel: ‘De vele mogelijkheden zijn geweldig, maar ook een beetje onze valkuil. Als alles mogelijk is, waar gaan we ons dan op richten? Zijn we een platform of moeten we ook een intermediaire rol gaan vervullen? We zijn een start-up, dus nog volop in ontwikkeling. We onderzoeken waar we het meest van dienst kunnen zijn om de wereld te goede te veranderen.’
 
Experimenteren
Bij de zoektocht naar het vervullen van de juiste rol hoort ook de zoektocht naar de manier om de sector te betrekken. ‘Veel organisaties vinden het toch spannend om mee te doen en ‘ja’ te zeggen tegen een nieuwe manier van fondsenwerven’, aldus Van den Heuvel. ‘Daaruit blijkt wederom hoe conservatief de markt is. Online fondsenwerving en de actieve rol van sociale media vinden organisaties eng, want wat gebeurt er met je reputatie als er iets mis gaat? Wat is het effect van een opgezette campagne? De sector is daar nog wat terughoudend in, maar door de coronacrisis zie je wel dat organisaties bezig zijn met het ontdekken van de mogelijkheden van de digitale wereld. Dat doen ze in eerste instantie liever zelf, door middel van de inzet van tikkies bijvoorbeeld. Maar het inschakelen van ons platform kan heel effectief zijn.’
 
Transparantie
VirtYoo claimt transparantie hoog in het vaandel te hebben. De stichting VirtYoo is verbonden aan het platform en belast met het beheer en de distributie van de donaties aan goede doelen, die middels de campagnes zijn gegenereerd. De donaties worden na afloop van de campagnes in één keer en volledig voor 100% overgemaakt naar het beoogde goede doel om de transactiekosten zo laag mogelijk te houden. Het verdienmodel van VirtYoo ligt dan ook bij de opdrachtgevers die van het platform gebruik willen maken: zij betalen, afhankelijk van de af te nemen diensten, een vooraf vastgestelde succes fee, die achteraf wordt gefactureerd. En succes is al snel geboekt: bij een donatie van €1 is er al meer opgehaald dan er van tevoren aanwezig was, ‘net zoals bij een collectebus’.
Vantevoren worden wel concrete en realistische doelen besproken, om grote teleurstellingen te voorkomen. Goede doelen en stichtingen kunnen de kosten overigens als organisatie fiscaal boeken als fondsenwervende activiteiten en zijn zo vrijgesteld van BTW. Ook kunnen de bedrijven inhoud geven aan hun maatschappelijke betrokkenheid en dat door middel van de speciale pagina voor sociale jaarverslagen te delen binnen het eigen netwerk. Daar kunnen de donaties inzichtelijk worden gemaakt en de campagneprestatierapporten worden gepubliceerd.
'Het platform is af en inmiddels hebben we ook ervaring in het draaien van de campagnes. We staan te springen om volledig van start te gaan’, aldus Van den Heuvel. ‘Ik wil gewoon laten zien dat het anders kan en dat er veel mogelijk is, als je er voor wilt openstaan. Al zou je het alleen maar uitproberen als extra fundraising-kanaal; als extra hengel om in de vijver op de nieuwe generatie jonge vissen te vissen en je centjes bij elkaar te krijgen. Dat is toch mooi?’
 
Bekijk het platform hier.
Download hier de publicatie Geven in Nederland 2020.
Lees ook: ‘Innovatie-aanpak: impact gedreven fondsenwerving