Elke dag #GivingTuesday

Adriana Esmeijer (winnaar van DDB100) droomt van een huis van het mecenaat.
Adriana Esmeijer (winnaar van DDB100) droomt van een huis van het mecenaat.
28 november 2019
Opinie | | Filantropie

Uit Amerika is het fenomeen van ‘GivingTuesday’ ook naar Nederland overgewaaid. Een sympathiek idee om één dag per jaar stil te staan bij het belang van geven en goed doen. Maar structurele oplossingen zijn dichter bij huis te vinden. Bijvoorbeeld in België. 
 
Reageren? Mail ons, of reageer via TwitterFacebook of Linkedin.
 
Ook een bijdrage schrijven voor De Dikke Blauwe? Klik dan hier.

GivingTuesday is een reactie op de commercialisering en de koopdrift volgend op Thanksgiving: ‘Black Friday’ en ook ‘Cyber Monday’, de online koopjesdag. Sinds 2012 staat de dag in het teken van goed doen, vrijgevigheid en solidariteit, waarbij social media worden ingezet om deze blijde boodschap te verspreiden.
 
Filantropiemaand
Op 3 december a.s. is het ook in Nederland GivingTuesday, dankzij initiatiefnemers Goed Nalaten en Stichting Geefgratis en partners als Nederland Filantropieland en Partin. Een mooi initiatief om aandacht voor filantropie te stimuleren. Nederlanders hebben immers steeds minder tijd voor vrijwilligerswerk en ook de vrijgevigheid, gemeten als percentage van het inkomen, is de afgelopen twintig jaar afgenomen. 

De dag luidt een maand in die traditioneel in het teken staat van vrijgevigheid. In december besteden ook media meer aandacht aan de maatschappelijke bijdrage van filantropie en verschijnen er ‘filantropiespecials’ bij kranten en tijdschriften. Mooi natuurlijk al die belangstelling voor geven en goed doen, maar hoe zit het met de rest van het jaar? 
 
Filantropiehuis
Adriana Esmeijer, op 14 november uitgeroepen tot ‘invloedrijkste speler in de Nederlandse filantropie 2019-2020’, pleit voor een meer structurele aanpak. Zij heeft een droom, zo vertelde ze het publiek tijdens haar uitverkiezing:  een Huis van de Filantropie, een plek waar mensen met al hun vragen over vrijgevigheid terecht kunnen. Esmeijer ziet in de dagelijkse praktijk van het Prins Bernhard Cultuurfonds dat deze behoefte er is, bijvoorbeeld omdat mensen tevergeefs proberen hun verzamelingen ergens onder te brengen. ‘In Nederland heb je geen eerstelijns informatievoorziening. Daarom droom ik van een huis van het mecenaat, dat advies kan geven over beter geven en beter besteden.’  

Dankzij de Mecenaatsdesk van het Cultuurfonds is het aantal fondsen op naam de afgelopen jaren gestegen tot maar liefst 450. De enige beperking is de missie: het Prins Bernhard Cultuurfonds ondersteunt cultuur, natuur en wetenschap. Overige initiatieven proberen ze zo goed mogelijk door te verwijzen; zo’n huis zou deze lacune vullen. Esmeijer noemde het Centrum voor Filantropie van de Belgische Koning Boudewijn Stichting als inspiratiebron, al zou het in Nederland een onafhankelijke entiteit moeten worden gericht op de volle breedte van het filantropische landschap.  

Wim Pijbes, directeur van Stichting Droom en Daad, onderschrijft het idee. Hij vindt dat de tijd er rijp voor is nu we op de drempel van de ‘Gouden Eeuw van de Filantropie’ staan: de komende jaren vindt de grootste vermogensoverdracht tussen generaties plaats, waarbij nalatenschappen naar verwachting een steeds belangrijkere bron van inkomsten voor goede doelen zullen worden. 

Esmeijers Huis van de Filantropie, een idee om in de donkere decemberdagen nog eens te overdenken: een plek voor mensen die goed willen doen, ook op dagen dat het geen #GivingTuesday is. Dream big, zoals de Amerikanen zeggen.