Elke bestuurder een missionaris

15 juni 2017, 06:00
Elke bestuurder een missionaris
Elke bestuurder een missionaris
Er zijn beslist sexier onderwerpen in het Land van Goed Doen, maar die zijn misschien minder ingrijpend dan het onderwerp van onze Topstory deze week. Bedrijfskundige en historicus Frans-Joseph Simons deed onderzoek naar het fenomeen van ‘missiedrift’ onder Particuliere Initiatieven (kleinere organisaties in de ontwikkelingshulp): veel PI’s verliezen gaandeweg hun oorspronkelijke missie uit het oog. De missie raakt als het ware ‘op drift’.
 
Dat gevaar loert zeker voor organisaties in de ontwikkelingshulp waar sprake is van complexe ketenvraagstukken. Focussen op één probleem lokt onvermijdelijk vragen over het volgende uit. Voor je het weet ben je als PI niet met één maar met wel vijf missies tegelijk bezig. En dat is vragen om moeilijkheden, bijvoorbeeld met je stakeholders en financiers. Wie zijn kennis en vaak beperkte middelen over een breed front inzet, zal minder snel een deuk in het spreekwoordelijke pakje boter slaan. Voor je het weet zit je op een glijbaan naar beneden: minder impact>minder draagvlak>minder middelen>minder impact…  
 
Het formuleren van een heldere missie is trouwens een ware balanceer-act. Het gaat om een geloofwaardige combi tussen gezonde ambitie en realiteitszin voor wat betreft de uitvoerbaarheid. Veel missies hebben evident een te grote broek aangetrokken en storten al bij voorbaat ineen onder hun eigen gewicht: ‘alle armoede de wereld uit’? Met zo’n wijdse ambitie is missiedrift en impactmeting al bij voorbaat uitgesloten.
 
Missiedrift is echt niet alleen een probleem van kleinere organisaties. Ook de grote hebben er mee te maken. Dat sluipende proces lijkt verdacht veel op het verhaal van de kikker die langzaam gekookt wordt in een pan met water. Daarom is het goed als binnen iedere maatschappelijke organisatie - klein of groot - op gezette tijden een fundamentele discussie wordt gevoerd over ‘waarheen’ en ‘waarvoor’, direct gevolgd door: staat ons pallet aan activiteiten (nog) in dienst van die missie, of zijn er verstekelingen aan boord gekropen?
 
Als de missie en daaruit voortvloeiende activiteiten dan om moverende redenen moeten worden bijgesteld of teruggesnoeid - en dat gebeurt regelmatig als gevolg van veranderende omstandigheden en voorwaarden - dan is dat een bewuste keuze en niet ‘an accident waiting to happen’. Voor je het weet is de weg naar je goede doel geplaveid met missies.

►Voor onze Topstory over missiedrift: klik hier.
♦ Foto: RTV Drenthe
Nieuw:
DDB Dailyelke dag om 12.00 uur het laatste nieuws & opinie van de afgelopen 24 uur in uw mailbox. Gratis service naast uw wekelijkse DDB Journaal.
Aanmelden: klik hier.
gerelateerde items