Zes tips voor een effectieve click-to-action

Hoe korter, hoe beter.
Hoe korter, hoe beter.
26 oktober 2018
Nieuws | | Fondsenwerving

De ontvanger van je e-mailnieuwsbrief besluit heel snel of hij er iets mee wil doen. Een effectieve call-to-action (CTA) is daarom essentieel. Maar wat is een goede call-to-action? We hebben zes tips voor je op een rijtje gezet. 
 
1. Overdrijf niet in creativiteit
Creativiteit is goed, maar ga niet te ver. Woordspelingen zijn leuk, maar dan alleen als ze ook tot actie aanzetten. Als je bijvoorbeeld een campagne opzet die draait rond een sportthema, ligt het voor de hand om iets als ‘Klaar voor de start? Af!’ te gebruiken om tot een donatie aan te zetten. Maar het is dan niet volledig duidelijk wat je de lezer vraagt. In plaats daarvan kun je beter het wat minder creatieve ‘Word ook een winnaar in fondsenwerving voor….’ Gebruiken.
 
2. Hou het simpel
Als je wilt dat mensen een specifieke actie ondernemen, hoef je daar alleen maar om te vragen. Wil je dat mensen zich aanmelden als peer-to-peer-fondsenwervers, doneren aan je campagne of je campagnepagina delen met hun vrienden, schrijf dan simpele CTA's als:
‘Meld je aan om fondsen te werven’
‘Doneer nu’
‘Deel met je vrienden’
En: als je het in vijf woorden kunt schrijven in plaats van tien, doe dat dan. Hoe korter, hoe beter.
 
3. Hou het duidelijk
Je CTA wordt pas effectief als je publiek begrijpt wat je zegt. Vermijd doorlopende zinnen, slechte grammatica en jargon. Zodra je boodschap duidelijk en correct is geschreven, kun je wat creativiteit toevoegen en met woorden spelen om emotie te creëren. Als je bijvoorbeeld wilt dat je publiek jullie blogberichten leest, kun je schrijven: ‘Lees dit blogbericht.’ Dat is de kernboodschap. Wil je het vervolgens aankleden, dan kun je er bijvoorbeeld van maken: ‘Bekijk deze gloednieuwe blog.’
 
4. Gebruik sterke werkwoorden
Een directe, eenvoudige en effectieve CTA begint met een krachtig werkwoord. Die kunnen je helpen om de CTA in plaats van passief, actief te maken. Een voorbeeld:
‘Overweeg alstublieft te doneren aan onze campagne vandaag’
of…
‘Doneer vandaag nog aan onze campagne’
Ze drukken hetzelfde gevoel uit, maar het tweede voorbeeld is veel sterker.  
 
5. Gebruik emotie
Laat zien wat de donateur kan betekenen en spreek hem of haar direct aan. Voorbeelden:
- Ga voor een zaak die groter is dan jezelf: ‘Word levenslange supporter’
- Je doneert niet, je verandert de wereld: ‘Zie hoe je de wereld verandert’
Wanneer je emotie in de CTA stopt, spoort dat eerder aan om te klikken.
 
6. Creëer urgentie
Op Amazon zie je een klok die aftelt tot het moment dat de aanbieding voorbij is. Dat zorgt voor een gevoel van urgentie: koop je dit product nu niet, dan krijg je deze deal waarschijnlijk nooit meer. Als goed doel kun je ook zoiets doen. Zorg ervoor dat je belangrijke feiten kent, die je kunt opnemen in je CTA:
‘Doe iets voor het te laat is’
‘Doneer voor 1 juli en ontvang dit cadeau’
‘Het is niet te laat om ​​impact te creëren’
 
Kortom, een goede CTA kan lastig zijn, maar met oefenen wordt het eenvoudiger en leuker. Een van de beste manieren om dit te verbeteren, is door zoveel mogelijk CTA's te lezen. Ze zijn op bijna elke website wel te vinden. 
 
(Bron: Classy)