Donateursvertrouwen onderuit in voorjaar

10 april 2008
Nieuws | | Wetenschap & Onderzoek

AMSTELVEEN (10 april) - De maartmeting van het Nederlandse Donateurspanel geeft weinig aanleiding tot optimisme. Na de opleving in december zakte de index van het donateursvertrouwen in het voorjaar weer in. De index kruipt steeds dichter naar die van het consumentenvertrouwen toe. Een teken dat het economische pessimisme van de Nederlander nu ook overslaat naar de geefmarkt?


Is het donateursvertrouwen cyclisch of seizoengebonden? De laatste meting van het Nederlandse Donateurspanel lijkt het op zijn minst te suggereren. Ten opzichte van de meting van december daalde de index flink. Met -18 is de index van het donateursvertrouwen weer terug op het niveau van een jaar terug. Opvallend is dat net als in de afgelopen jaren een opleving in december werd gevolgd door een neergang in het voorjaar. Dit duidt volgens de onderzoekers op seizoensinvloed. Er zijn blijkbaar vaste perioden in het jaar dat de donateur positiever is over geven aan het goede doel, dan gedurende andere perioden.

 


Vertrouwen fluctueert

Overigens blijft het donateursvertrouwen fluctueren. Het afgelopen jaar zat er geen duidelijke trend in de index. Dit terwijl van januari 2006 tot januari 2007 duidelijk sprake was van een opgaande lijn. Ondanks het feit dat het consumentenvertrouwen in het midden 2007 stevig onderuit ging, bleef de index van het donateursvertrouwen in deze periode stabiel. Wel is het donateursvertrouwen in de loop van 2007 wat meegezakt en is de index van het consumentenvertrouwen nu dicht genaderd. Betekent dit dat het negativisme over de economische vooruitzichten nu ook de geefbereidheid begint aan te vreten?

 


Rapportcijfers stabiel

Tijdens de maartmeting is donateurs ook weer gevraagd om een rapportcijfer te geven aan de wijze van informeren van goede doelen en hun algemene presteren. De waardering voor het werk van de fondsen blijkt stabiel te zijn. Wat volgens de onderzoekers opvalt, is het verband tussen de hoogte van de rapportcijfers en de eigen geefbereidheid. Donateurs die goede doelen een hoog rapportcijfer geven zijn doorgaans ook van plan om het komende jaar meer te geven. En dat is op zich natuurlijk ook logisch.

 


Het Nederlandse Donateurspanel is een initiatief van WWAV, WDM en NetQuestionnaires. De eerste meting vond plaats eind 2005. Tot eind 2007 vonden de metingen tweemaandelijks plaats. Sindsdien vindt het onderzoek vier keer per jaar plaats, steeds aan het einde van elk kwartaal. In het kader van het Nederlandse Donateurspanel worden een kleine tweeduizend respondenten ondervraagd middels vragenlijsten, die in samenwerking met socioloog Rene Bekkers (UU) zijn opgesteld.

 


Meer informatie en downloaden van de resultaten kan op: www.wwav.nl/donateurspanel.php