Dialoog

4 april 2007
Opinie | | Goede doelen

Een goede reputatie komt te voet, maar gaat te paard. Deze les wordt Plan Nederland nog elke dag voorgehouden. En dat moet pijn doen, omdat deze kindgerichte ontwikkelingsorganisatie na diverse affaires door grondige introspectie en reorganisatie eerder de beste dan de slechtste leerling in de filantropieklas is geworden. Met name als het aankomt op good governance, innovatie en transparantie. Het overbrengen van die boodschap is een kwestie van lange adem. Dat bleek gisteren wel, toen collega Hendricks en ondergetekende met een ANP-correspondente als enige vertegenwoordigers van de pers bij een speciaal belegde bijeenkomst van Plan aanwezig waren. We zaten daar met z'n drieën duidelijk in de minderheid tegenover zo ongeveer alle bestuurlijke kanonnen die Plan Nederland en Plan International in stelling konden brengen voor een toelichting op het jaarverslag. Klaar voor een open dialoog met de stakeholders. Bereid om kritische vragen te beantwoorden. Hoewel dat initiatief zeker niet nieuw is, vindt het nog verbazend weinig navolging. Veel organisaties volstaan met het toezenden van een jaarverslag en een ronkend persbericht. En dat is opvallend in een sector waarin juist de relatie met de stakeholders zo nauw luistert.