Deedmob: pragmatisch idealisme übert het vrijwilligerswerk

7 juli 2018, 06:00
Boudewijn Wijnands en Deedmob: new kids on the block.
Boudewijn Wijnands en Deedmob: new kids on the block.
Start ups, new kids on the block, disruptors… Het aantal nieuwe online tech-driven initiatieven in het maatschappelijk middenveld is zo groot, dat je ze niet allemaal op de radar kunt hebben. Maar het van oorsprong Nederlandse Deedmob is een stip die snel groter wordt op het scherm. En niet alleen in Nederland. Het online platform dat vrijwilligers, maatschappelijke organisaties, bedrijven en overheidsinstellingen met elkaar verbindt is bezig aan een schijnbaar onstuitbare opmars. De Dikke Blauwe sprak met oprichter en Generation Y’er Boudewijn Wijnands (26) over zijn ambities om de sociale sector revolutionair te veranderen. Idealen? Ze hebben weer een nieuwe naam.

Deedmob’s genesis-verhaal

Elke organisatie heeft een genesis-verhaal. Dat van social enterprise Deedmob laat zich eerder lezen als een jongensboek dan een entrepreneursbijbel. Tijdens hun studie aan de University of Oxford hadden de founders van Deedmob - Boudewijn Wijnands, David Furlong en founding team members Tycho Onnasch en Hendrik-Jan Overmeer- een gezamenlijk inzicht. Ze realiseerden zich dat vrijwilligerswerk wel eens de oplossing zou kunnen zijn voor de grote maatschappelijke problemen van onze tijd: jeugdwerkloosheid, vergrijzing, polarisatie in de maatschappij en een gebrek aan duurzaam denken binnen het bedrijfsleven. Als we allemaal wat meer betrokken zouden raken bij de maatschappij om ons heen, zouden we de problemen dan niet beter leren begrijpen en samen zorgen voor oplossingen? En werkt vrijwilligerswerk daarbij niet als een tweesnijdend zwaard voor de Generatie Y en later: goed voor de maatschappij, maar ook voor jezelf? Iedereen wil toch nieuwe vaardigheden leren, nieuwe mensen ontmoeten en een zinvolle invulling aan zijn tijd geven?

Tom Poes, verzin een list

De Deedmob-vrienden kwamen er al snel achter dat de organisatie van vrijwilligerswerk hopeloos versplinterd is en dat maatschappelijke organisaties grote moeite hebben met het aantrekken van jonge mensen, het meegaan met technologische ontwikkelingen en samenwerkingen met bedrijven. Dat laatste is een gemiste kans. Steeds meer bedrijven zijn immers op zoek naar manieren om hun maatschappelijke impact te verbreden en hun werknemers op nieuwe manieren uit te dagen door middel van maatschappelijke relevante activiteiten: millennials en jonger werken het liefst voor maatschappelijk bewust opererende for profits. En de traditioneel zachte sector van het vrijwilligerswerk zucht onder een stoffig imago en ontbeert volgens de Deedmob een hardere, bedrijfsmatige analyse en aanpak. En de feeling voor wat de nieuwe generaties bindt en boeit. Tom Poes, verzin een list! Die kwam er.

Geen website, maar een platform

Het idee van Deedmob (een hippe combi van Deed & Mobilizing) lijkt in de basis op de vele andere online initiatieven die vrijwilligers matchen met maatschappelijk werk. Maar in de technologie, uitwerking en het ‘verdienmodel’ komt snel een aantal verschillen aan het licht. Iedereen die kennis of tijd beschikbaar willen stellen voor de samenleving kan zich aanmelden bij de online Deedmob-community. Groen en rijp. Oud en jong. Maar vooral jong, zoals hierna zal blijken. Vrijwilligers kunnen zoeken naar projecten in hun eigen omgeving, door te filteren op locatie, duur van het vrijwilligerswerk en type projecten. Daarbij kunnen ze hun vrijwilligerswerkervaring bijhouden op een persoonlijke pagina en de organisaties waarvoor ze zich inzetten kunnen een beoordeling achterlaten. Hierdoor ontstaat een levend dossier. Hierin onderscheidt Deedmob zich van de bestaande websites die alleen vraag en aanbod van vrijwilligerswerk bij elkaar brengen.

Werknemersvrijwilligerswerk
Aan de vraagzijde maken goede doelen, maatschappelijke organisaties en verenigingen gratis gebruik van het platform. Ze kunnen aangeven naar wie ze op zoek zijn, mensen inroosteren en bijhouden wie wat doet met Deedmob-tools om de vrijwilligers te ‘managen’. Bedrijven en gemeentes betalen een maandelijks bedrag voor hun gebruik. Voor gemeentes is Deedmob een manier om bijvoorbeeld bijstandsgerechtigden en vluchtelingen te laten participeren in de maatschappij en stap voor stap naar betaald werk te begeleiden. Vrijwilligerswerk wordt dan als een manier gezien om nieuwe vaardigheden te leren, op weg naar werk. Bedrijven stimuleren werknemers om zich een paar uur per maand tijdens werktijd in te zetten voor de maatschappij: het opkomende ‘werknemersvrijwilligerswerk’. Deedmob is interessant voor die bedrijven doordat het helpt bij de selectie van vrijwilligersprojecten die het beste aansluiten op de core business.

Start met A-merken

De oprichters van Deedmob begonnen niet met kruidenieren. Ze ontwikkelden hun platform met grote merken als Het Nederlandse Rode Kruis, Wereld Natuur Fonds, Unicef, Red Bull, Microsoft en UPS. Intussen bestaat het team uit zeven full-time werknemers, drie stagiaires en meer dan 60 student-ambassadeurs die Deedmob helpen zijn missie in Nederland, het Verenigd Koninkrijk en de VS te bereiken.
Tot zover de hosanna-verhalen. Hoog tijd voor een interview met Founder en CEO  Boudewijn Wijnands.
gerelateerde items