De goede doelenorganisatie als referentie: Charity CV building biedt kansen

18 april 2007
Nieuws | | Organisatienieuws

In Angelsaksische landen kijkt de potentiële werkgever niet alleen naar de opleiding en direct relevante werkervaring van de sollicitant, maar ook wat die naast het werk doet. Sollicitanten kijken tegenwoordig zelf ook steeds meer naar de maatschappelijke prestaties van een bedrijf. Charity work counts! Ook in Nederland wordt dit steeds belangrijker. Een kans voor goede doelenorganisaties.


In de VS en in het Verenigd Koninkrijk zijn er veel career counseling- en selectiebureaus die adviseren om al het verrichte vrijwilligerswerk in je cv op te nemen. Ieder carrièregat moet gevuld worden. Voorheen kon je nog schrijven dat je gereisd had, een sabbatical genomen. Tegenwoordig is betrokkenheid van groot belang: je mag niet stil gezeten hebben. Al hetgeen je geleerd hebt tijdens studie en werk kun je ook inzetten voor niet betaald werk. Je doet nieuwe ervaringen op, leert een netwerk op te bouwen naast studie of werk en daar kijkt de komende werkgever steeds meer naar. Het geeft ook de maatschappelijke betrokkenheid weer van de potentiële werknemer: iemand die verder kijkt dan alleen het werkzame leven. Maar ook andersom kijken sollicitanten steeds meer naar bedrijven die maatschappelijk verantwoord bezig zijn. Dat is buiten salaris en toekomstmogelijkheden steeds meer de belangrijkste reden om voor een bedrijf te gaan werken. En in de huidige slag om jong talent is maatschappelijke betrokkenheid hét onderscheidende vermogen voor een bedrijf.

 


Geld, status en macht is uit

Het aanbieden van lucratieve reisjes door bedrijven als lokmiddel voor jong toptalent werkt steeds minder volgens Inez Oord. Zij is directeur van Linq een werving- en selectiebureau voor jonge toptalenten. "Jonge toptalenten kiezen nog altijd voor de fast-mover bedrijven maar laten zich steeds minder leiden door GSM (geld, status en macht). Maatschappelijk betrokken bedrijven zijn de bedrijven waar jonge toptalenten tegenwoordig voor kiezen."

Zo heeft Linq partners gevonden in bedrijven als Rabo, Unilever, L'Oreal en Booz Allen Hamilton die hun specifieke kennis en kunde beschikbaar stellen. "De studenten leren een inhoudelijk maatschappelijk project op een bedrijfsmatige manier aan te pakken en uit te voeren", zegt Oord.

Linq zorgt voor de selectie en goede sollicitatietrainingen voor studenten. En Rabobank bijvoorbeeld stelt haar infrastructuur beschikbaar voor laatstejaars studenten. Hierbij worden zij ook gecoacht door managers van diezelfde Rabobank. Bank en de student kunnen beide zien of zij interessant zijn voor elkaar. Bovendien kan zo een project van een goed doel worden uitgevoerd.

 


Een dikke plus op je CV

Het Nederlandse Rode Kruis werkt nu als organisatie ook samen met Linq en de genoemde partners. Hiervoor is een speciale site opgezet (www.eendikkeplusopjecv.nl ). Talentvolle studenten kunnen zich hier opgeven bij een Rode Kruis studentendesk. Deze studentendesks worden gerund door studenten zelf als ware het een eigen onderneming maar wel passend binnen de doelstelling van het Rode Kruis. De studenten combineren vrijwilligerswerk en hun inzet voor de samenleving met persoonlijke en zakelijke groei.

Zo ontstaat een win-win situatie voor zowel het Rode Kruis, de maatschappelijk betrokken bedrijven als de studenten. Studenten zijn verder geheel vrij om te kiezen waar ze uiteindelijk gaan werken. De dure reisjes behoren daarmee tot het verleden en het bedrijf kan zich op deze wijze van haar beste kant laten zien.

 


Creatieve goede doelen

Het is een open deur te zeggen dat maatschappelijk verantwoord ondernemen in "is". Voor de filantropische sector is de vraag relevant hoe zij daarvan kan profiteren. Samenwerking en sponsoring liggen in alle maten en vormen als het ware klaar om door de sector opgepakt te worden. Het is evident dat dit naast nieuwe kansen ook nieuwe afhankelijkheden kan scheppen en daarmee mogelijk risico's. Goede doelen die echter gebruik willen maken van de groeiende mogelijkheden om met het bedrijfsleven samen te werken, moeten zich realiseren dat hun organisatie wel ingericht is op creatieve participatie. Veel goede doelen reageren vooralsnog niet op de mogelijkheden die maatschappelijk stages kunnen gaan bieden. Je zou ongemotiveerde ‘vrijwilligers' op je afgestuurd krijgen. Maar je kunt er ook positief mee omgaan en dat geeft je organisatie een voorsprong in de toekomst. Vrijwilligerswerk was vroeger soft maar is nu hot!