De Dikke Blauwe lanceert vernieuwde website

Geheel vernieuwde website maakt zoeken in Het Land van Goed Doen een stuk gemakkelijker.
Geheel vernieuwde website maakt zoeken in Het Land van Goed Doen een stuk gemakkelijker.
9 november 2017
Nieuws | | De Dikke Blauwe

Vandaag heeft De Dikke Blauwe een compleet vernieuwde website gelanceerd. ‘Hiermee ontsluiten we veel duidelijker de grote bandbreedte van onze artikelen over filantropie’, aldus hoofdredacteur Edwin Venema. ‘Iedereen die nieuws, achtergrond of opinie over goed doen zoekt kan bij ons terecht: (major) donors, fondsvragers, dienstverleners, pers, politiek en overheid.’ Deze doelgroepen weten De Dikke Blauwe steeds beter te vinden: de website geeft intussen toegang tot bijna 7.000 artikelen en heeft het afgelopen jaar een bezoekersgroei van 123% genoteerd.
 

Bandbreedte in filantropie

Door de enorme heterogeniteit van spelers in de Nederlandse filantropie bestrijkt De Dikke Blauwe ook een zeer breed terrein en is de informatiebehoefte van de bezoekers eveneens zeer divers. Om bezoekers te helpen artikelen over hun domein of expertise beter en sneller te vinden zijn er diverse verbeteringen doorgevoerd.

Twintig categorieën

Hoofdredacteur Venema: ‘We hebben afscheid genomen van de homepage die als een behangrol fungeerde: het laatste nieuws bovenaan. Een systeem van verbluffende eenvoud, maar het nadeel hiervan was dat we geen rangschikking konden maken in de soort nieuws en de urgentie ervan. De nieuwe homepage is nu opgemaakt als een krantenpagina met het laatste nieuws bovenaan; opinie bij elkaar en aparte vensters voor major donors, personalia, DDB TV en onze Newsrooms.
Daarnaast kun je ook snel op inhoudelijke categorie zoeken. Klik je in het overzicht van onze twintig categorieën - bijvoorbeeld op ‘Governance & Finance’, ‘Tax & Legal’, ‘Wetenschap & Onderzoek’ - dan krijg je direct een overzicht van alle artikelen over het betreffende onderwerp. Die worden trouwens nog wel in de vertrouwde ‘behangrol’ gepresenteerd.’

Tags maken zoeken eenvoudig

Er is op de nieuwe site vooral stevig 'onder de motorkap' gesleuteld. Alle artikelen op de nieuwe DDB-website bevatten ‘tags’ - labels die bovenaan de pagina vermeld worden: deze tags hebben betrekking op gerelateerde onderwerpen. Wie op zo’n tag klikt krijgt automatisch alle artikelen over zo’n onderwerp gepresenteerd. Venema: ‘Dat maakt dat onze content op alle mogelijke manieren doorzoekbaar is. We beschouwen het als een compliment als mensen zeggen dat ze bij ons van het ene artikel in het andere terechtkomen en zo langer op onze site blijven.’

Xingo software

De nieuwe website en de technologie is geheel in huis ontwikkeld door de IT-staf o.l.v. Erik Jansen van Lenthe’s moederbedrijf Zhomer, dat haar Xingo-software ook bij andere dochterbedrijven (Elektor, Scripta Communicatie) inzet.
De huidige relaunch van www.dedikkeblauwe.nl is een zogenoemde Bèta-versie die de komende weken nog zal worden aangepast en van mogelijke kinderziektes wordt verlost.