Co-sponsoring Johan Cruijff Arena is ‘geldverspilling’

6 juni 2017
Nieuws | | Sponsoring

Het is onverstandig van Ajax, de Arena en de gemeente Amsterdam om alsnog een sponsor naast de naam van Johan Cruijff op de Amsterdam Arena te zetten. Cruijff-fans en media zullen het zien als aantasting van het ‘merk Cruijff’ en het zal juist imago- en reputatieschade opleveren. Dat vindt DDB-Expert Sponsoring Ad Maatjens.

Overeenkomst

Het commentaar van Maatjens is naar aanleiding van de definitieve tekst van de overeenkomst tussen de partijen die 30 mei is verstuurd naar de Amsterdamse gemeenteraad. De gemeenteraad, maar ook de directies en raad van commissarissen van Ajax en de Arena moeten nog wel instemmen met de overeenkomst.

‘Geldverspilling’

Maatjens: ‘De erven-Cruijff staan toe dat Ajax en de Arena de naam van Cruijff rechtenvrij mogen gebruiken. De twee partijen maken in ruil daarvoor een jaarlijkse bijdrage over aan de Cruyff Foundation, in de vorm van geld of een bijdrage in natura. Daarbij valt te denken aan het belangeloos organiseren aan evenementen voor de Foundation in het stadion. 
Ik betwijfel of het verstandig is van een merk om zijn naam voor 3 tot 5 miljoen euro (veel geld) te verbinden aan het Johan Cruijff Stadion. Fans van Johan Cruijff zullen het een aantasting van de naam vinden en de sponsor boycotten, media zullen er helemaal niet happig op zijn om de naam te noemen en andere mensen zullen niet begrijpen waarom een bedrijf het doet. Met andere woorden: voor veel geld is het vooral een aantasting van je imago en reputatie. Welk merk wil dat? Niet doen dus, want het is geldverspilling. De stakeholders kunnen ook commercieel voordeel halen uit de naam Johan Cruijff Stadion (nu al een A-merk) doordat ze daardoor betere nieuwe en verlengde businesspartnerships kunnen afsluiten.’ 

Tabaksfabrikanten

De clausule dat tabaksfabrikanten geen naamsponsor mogen worden is volgens Maatjens ‘begrijpelijk vanuit de erven-Cruijff, maar verder overbodig in de huidige en ongetwijfeld toekomstige Nederlandse situatie wat betreft verbod op reclame voor tabaksproducten.’
 
►Bron: SponsorReport