Christelijke gevers: betrouwbaarheid en impact scoren hoog

Christelijke gevers: betrouwbaarheid en impact scoren hoog
Christelijke gevers: betrouwbaarheid en impact scoren hoog
19 november 2019
Nieuws | | Goede doelen

Christelijke gevers vinden het belangrijk of een goed doel christelijk is. Maar waarden als betrouwbaarheid en impact zijn als criteria belangrijker bij de keuze wélk goed doel zij steunen. Organisaties moeten vooral effectief, integer en transparant zijn, vinden gevers. Dat blijkt uit het Christelijk Charitatief Peil 2019, een grootschalig tweejaarlijks onderzoek. 

Christelijk Charitatief Peil 2019

In totaal hebben bijna 15.000 respondenten deelgenomen aan het onderzoek. Ruim 4.400 (30 procent) van hen beschouwt zichzelf als christen. Daarvan zijn er bijna 1.700 rooms-katholiek. Christenen zijn de gulste gevers. Dit onderzoek bevestigt dat: niet alleen geeft de christelijke achterban gemiddeld veel méér, ze zijn ook vaker vast donateur.
Voor het onderzoek is binnen de protestanten onderscheid gemaakt tussen leden van de Protestantse Kerk in Nederland, bevindelijken (Gereformeerde Gemeenten, Oud-Gereformeerde Gemeenten en Hersteld Hervormde Kerk), orthodoxen (Gereformeerde Kerken in Nederland (Vrijgemaakt), Christelijke Gereformeerde Kerken en Nederlands Gereformeerde Kerken) en evangelischen (Pinkstergemeenten, Evangelische gemeenten en Baptistengemeenten).

Redenen om te geven

De respondenten noemen de betrouwbaarheid van het goede doel (64%) en de impact van de hulp (50%) als belangrijkste redenen om een organisatie te steunen . Vooral onder bevindelijken is de betrouwbaarheid belangrijk (72%). Evangelischen hechten grote waarde aan de impact (61%). Rooms-Katholieken hechten het minst (36%) aan impact, maar vinden vooral betrouwbaarheid (57%) van belang. Opvallend is dat ‘professionaliteit’ maar door weinig gevers wordt genoemd.

Belang van identiteit

Ongeveer een kwart van de protestantse christenen vindt het zeer belangrijk dat het goede doel christelijk is. Voor vier op de tien is dit niet van belang. Binnen de protestanten varieert dit sterk per stroming. Vooral evangelischen en orthodoxen vinden het zeer belangrijk dat het doel christelijk is. Onder niet-kerkelijke PKN’ers vindt slechts 2% dit zeer belangrijk. Daarin komen zij overeen met de Rooms-Katholieken. Voor 87% van de Rooms-Katholieken is de christelijke identiteit van de organisatie helemaal niet van belang.
Het onderzoeksbureau Citisens raadt goede doelen aan waarden als effectief en integer te benadrukken. Het rapport: ‘De christelijke identiteit is voor meer dan de helft van de protestantse christenen een belangrijke overweging te geven. Voor niet-kerkse PKN’ers (en daarmee ook voor Rooms-Katholieken) is het christelijke karakter van een goed doel beduidend minder belangrijk. De christelijke identiteit is voor veel niet-christenen een belangrijke reden om een bepaald doel juist niet te steunen. Tegelijkertijd vinden christenen en niet-christenen wel dezelfde waarden belangrijk; effectief en integer. Door het benadrukken van deze waarden kan een doel ook meer niet-kerkse PKN’ers, Rooms-Katholieken én niet-christenen aanspreken.’

Hoogte van de giften

Ook de hoogte van de giften is onderzocht. Daaruit blijkt dat protestanten gemiddeld veel meer geven dan Rooms-Katholieken. Van de protestantse christenen geeft ongeveer vier op de tien meer dan 50 euro per maand. Bij de Rooms-Katholieken en niet-christenen geeft één op de tien meer dan 50 euro per maand aan goede doelen. Binnen deze groepen geeft het merendeel minder dan 20 euro per maand.
Tussen de verschillende protestants-christelijke stromingen bestaan grote verschillen. Orthodoxen en evangelischen geven het meest. De niet-kerkelijke PKN’ers geven het minst en lijken qua geefgedrag op Rooms-Katholieken en niet-christenen. 
Bijna de helft van de protestantse christenen wil het liefst vaste donateur van een organisatie zijn. Zij doen dit veel vaker dan Rooms-Katholieken en niet-christenen. Deze beide groepen geven sterk de voorkeur aan incidentele giften. Orthodoxen en evangelischen geven het vaakst aan dat hun voorkeur uitgaat naar donateurschap. Beide denominaties geven ook het vaakst de voorkeur aan een vast bedrag per maand. Van nieuwe vormen van geven, zoals geven via Facebook of crowdfunding, wordt nauwelijks gebruik gemaakt.

Naamsbekendheid

Onder de respondenten is ook onderzoek gedaan naar de naamsbekendheid. Daarbij is onderscheid gemaakt tussen spontane naamsbekendheid en geholpen naamsbekendheid.
Organisaties die protestantse christenen spontaan als eerste te binnen schieten zijn KWF Kankerbestrijding (46%), de Nederlandse Hartstichting (24%), Kika (18%) en het Nederlandse Rode Kruis (16%). Deze doelen worden ook door Rooms-Katholieken en niet-christenen vaak genoemd. Bij niet-christenen staat het Wereld Natuur Fonds in de top 3 (met 31%). De eerste christelijke goede doelen op de lijst zijn de eigen kerk of diaconie (9%), Woord en Daad (7%) en het Leger des Heils (6%). 

Representatieve afspiegeling

Christelijk Charitatief Peil is een initiatief van Christal en IDD in samenwerking met Citisens. Voor het onderzoek leden van het Citisens panel evenals de donateurs van de deelnemende goede doelen uitgenodigd. Op onder andere de variabelen (christelijke) denominatie en leeftijd vormen de uitkomsten een representatieve afspiegeling van Nederland.
Marco Boers, directeur van IDD, is een van de drijvende krachten achter het onderzoek. Met het initiatief hoopt hij organisaties te helpen de achterban beter te begrijpen én te bedienen. ‘Protestantse christenen blijven goede gevers ‘, constateert hij. ‘Het is mooi dat zij graag hun tijd en geld toevertrouwen aan goede doelen, maar de vanzelfsprekendheid wordt wel minder.’
Boers constateert een aantal zaken waarmee goede doelen aan de slag moeten. Het gaat daarbij onder meer om het aantonen van waarden. ‘Het is nu de tijd om als goed doel op allerlei manieren bewijzen te leveren van je identiteit, betrouwbaarheid en impact. Gevers geven aan dat ze deze waarden belangrijk vinden. Laat daarom als goed doel zien waarom je betrouwbaar bent en wat je impact is. En ga in gesprek met je donateurs, zodat je weet hoe zij betrouwbaar definiëren en impact willen zien.’ 

Naamsbekendheid is laag

De naamsbekendheid van veel christelijke goede doelen bij christelijke gevers is laag, constateert Boers. Hij legt een uitdagende vraag neer bij de organisaties: ‘Is het niet tijd om meer samen te werken, om zo te werken aan meer naamsbekendheid? Ik denk daarbij aan organisaties die in feite allemaal een soortgelijke doelstelling hebben, bijvoorbeeld organisaties op het gebied van zending en evangelisatie. Kunnen zij niet samenwerken in campagnes om hun naamsbekendheid te vergroten? Ik juich gezamenlijke bewustwordingscampagnes van harte toe.’ 

*Auteur Gerko Gerko Last is zelfstandig adviseur fondsenwerving en communicatie, en is gespecialiseerd in de christelijke achterban
www.lastcommunicatie.nl
www.christelijkcharitatiefpeil.nl.