CBF komt op voor goede doelen in colportage-campagne

31 maart 2010
Nieuws | | Validatie & Toezicht

AMSTELVEEN (31 MAART) - Het CBF roept consumenten op om "ruimhartig en wijs" te blijven geven aan collectanten. Dit staat in een verklaring die CBF-directeur Adri Kemps deze week liet uitgaan naar aanleiding van de voorlichtingscampagne ‘Uw deur, uw geld, uw beslissing. Koop wijzer aan de deur' van de Consumentautoriteit. "Ten onrechte wordt in de berichtgeving over deze campagne soms voorbijgegaan aan de bijzondere plaats die goede doelen hierbij innemen", aldus de toezichthouder.

Vier miljoen Nederlanders hebben via het Bel-me-niet-register aangegeven dat ze niet gebeld willen worden door energiebedrijven, telecomaanbieders en andere verkopers. Voor goede doelen is een uitzondering gemaakt. Met de komst van het Bel-me-niet-register proberen bedrijven nu op andere manieren hun producten te slijten. De Consumentenautoriteit is nu een voorlichtingscampagne gestart onder het motto ‘Uw deur, uw geld, uw beslissing. Koop wijzer aan de deur'.

Op één hoop

Het CBF is bang dat collecterende goede doelen door consumenten op één hoop kunnen worden geveegd met de commerciële partijen. Directeur Adri Kemps: "Het is een goede zaak om consumenten te wijzen op hun rechten. Deze worden duidelijk beschreven in een zogenaamde DeurWijzer die gezeur over colportage moet voorkomen. Ten onrechte wordt in de berichtgeving over deze campagne soms voorbijgegaan aan de bijzondere plaats die goede doelen hierbij innemen. Zij verkopen geen beveiligingssystemen of energiecontracten maar zijn er voor het algemeen belang. De goede doelen zamelen geld in voor allerlei maatschappelijk nuttige projecten zoals bestrijding van ziektes, voorzieningen voor kansarme kinderenen armoedebestrijding in binnen- en buitenland. Dit gebeurt op basis van speciale afspraken en vergunningen."

Vergunningen

Kemps: "Goede doelenorganisaties mogen meteen vergunning aan de deur collecteren, kinderpostzegels of loten verkopen endonateurs werven. Het Centraal Bureau Fondsenwerving heeft met gemeenten en met de landelijk collecterende instellingen afspraken gemaakt om te voorkomen dater te veel bij de mensen wordt aangebeld. Collectanten moeten zich altijd kunnen identificeren en men kan vragen of het betreffende goede doel een vergunning heeft van de gemeente."

Aparte regelgeving

Kemps: "Bij landelijke goede doelen kan men vragen of ze beoordeeld zijn door het CBF. Het doen en laten van de plaatselijke initiatieven voor het algemeen belang is veelal bij u bekend. Fondsenwerving voor het goede doel aan de deur is wat anders dan colportage door en voor een bedrijf. Het is dan ook terecht dat er aparte regelgeving is gemaakt voor goede doelen. De Nederlanders zijn een gul volk en per hoofd van de bevolking geven Nederlanders veel ten opzichte van ons omringende landen. Miljoenen Nederlanders geven gezamenlijk jaarlijks ruim €60 miljoen aan de collectes voor het goede doel. Het CBF is er om de donateurs en de goede doelen te ondersteunen. Ik adviseer dan ook om ruimhartig en wijs te blijven geven. Koop niet alleen wijzer maar geef ook wijzer. Voor het collecterooster 2010, de collecteopbrengsten per gemeente en informatie over de goede doelen met een CBF-Keur of een CBF-Certificaat kunt u terecht op de website van het CBF."