Buiten- en binnenwereld

8 december 2010
Opinie | | Filantropie

Wikileaks heeft aan de laatste illusies een einde gemaakt. Er is geen "buitenwereld" meer, geen "zij" en "wij". Het internet heeft iedereen onlosmakelijk met elkaar verbonden. En zo vormt u, bestuurders van organisaties in de filantropie, één levend organisme met uw stakeholders, uw donateurs, uw grantees, de pers, de wetenschap, de toezichthouders, de overheid, uw dienstverleners... In Global Village kan iedereen elkaar kennen. En u kunt erop wachten dat dat ook gebeurt. Vaak met de snelheid van het licht. Letterlijk, via de glasvezelkabel. Het lijkt erop dat sommige organisaties zich nog niet goed realiseren dat de "ontvangers" van vroeger nu ook zelf "zenders" zijn geworden. De revolutionaire internet-inversie van ons klassieke communicatiemodel maakt dat u niet meer boven, maar middenin het speelveld staat. Dat vraagt om innovatieve marketing en communicatie. Op de manier zoals Plan Nederland nu bijvoorbeeld haar jaarverslag als levend document via Facebook publiceert in directe interactie met de "fans". Over dat experiment horen wij straks graag meer.