BONO: ‘Ondernemerschap in filantropie is noodzaak’

BONO: ‘Ondernemerschap in filantropie is noodzaak’
BONO: ‘Ondernemerschap in filantropie is noodzaak’
19 juni 2013

Van goede doelenorganisaties wordt steeds meer verwacht dat ze ondernemender worden. Door wegvallende subsidies en de crisis neemt de behoefte aan kennis en inspiratie op het gebied van ondernemerschap bij goede doelen dan ook toe. Stichting BONO speelt hierop in. De nieuwe stichting is opgericht om non-profitondernemen te stimuleren en het aanbod van trainingen op dit terrein te bundelen.

‘De huidige context van maatschappelijke activiteiten vereist nieuw denken en nieuwe vaardigheden: het moet efficiënter, transparanter en resultaatgerichter, minder afhankelijk van één financier, en als netwerkorganisatie’, zegt Marije van der Meij van BONO. ‘Er moet worden ingespeeld op kritischer donateurs, verscherpte richtlijnen en regelgeving en een veranderende houding van de overheid tot het maatschappelijk middenveld. Maatschappelijke activiteiten krijgen daardoor een steeds ondernemender karakter. Dat geldt voor traditionele goede doelen en non-profitorganisaties, maar ook voor vermogensfondsen. Kortom, ondernemerschap in de filantropie wordt steeds meer noodzaak.'

‘Geen verzameling losse techniekjes’
‘De sectoren moet zich meer dan ooit vragen stellen als: Is er vraag naar mijn activiteit? Is het probleem dat ik wil aanpakken urgent? Hoe belangrijk is mijn aanbod of oplossing? Onderwerpen als profilering, marketing, alternatieve financieringsbronnen en effectiviteit zijn steeds belangrijker. Hoe pak je dit aan? Welke vaardigheden vereist dit? Welke kennis is nodig bij de professionals? Ondernemen is geen verzameling van losse techniekjes, maar vergt een bepaalde houding, kennis en vaardigheden. Deze hangen allemaal met elkaar samen. Een nieuwe activiteit opzetten begint met een goed sociaal marktonderzoek: Hoe ziet de situatie er precies uit? Wat is de oorzaak, wat is het probleem of de behoefte, en wie is exact mijn doelgroep? Via een stakeholderonderzoek verhoud je jezelf vervolgens tot andere spelers in het veld en komen de betrokkenen en hun belangen in beeld. Om dit goed te doen zijn gesprekstechnieken heel belangrijk. Om een plan uiteindelijk echt neer te zetten is duurzame financiering nodig: Welke (nieuwe) financieringsbronnen kun je aanboren en hoe doe je fondsenwerving? Daar is BONO voor opgericht.’

Trainingen
Van der Meij: ‘BONO biedt trainingen aan voor de brede non-profit sector, zowel de uitvoerende als de financierende organisaties in het veld van filantropie, goede doelen, zorg, welzijn, arbeid, sport, cultuur, educatie, milieu en sociale woningbouw. En ook voor MVO-afdelingen van bedrijven (‘non-profit binnen een for-profit’), sociale ondernemingen en charitatieve fondsen.’

Klik hier voor de opleidingen van BONO.