Boekrecensie: 'Jouw gids door de goede doelen jungle'

Het boekje geeft een aardig beeld van wat je kunt tegenkomen als je overweegt aan een goed doel te geven.
Het boekje geeft een aardig beeld van wat je kunt tegenkomen als je overweegt aan een goed doel te geven.
27 maart 2018
Opinie | | Fondsenwerving

door Gerko Last*
 
Hoe bepaal je als donateur aan welk goed doel je geeft? En op welke manier? En waarom zou je eigenlijk geven? Op deze vragen probeert Jasmijn Melse antwoord te geven in haar boekje ‘Jouw gids door de goede doelen jungle’. In tien korte hoofdstukken leidt ze de filantroop van de eerste gedachte aan geven naar een persoonlijk donatieplan.
 
Melse heeft zich, aldus haar eigen voorwoord, in de afgelopen tien jaar verdiept in de wereld van het ‘goed doen’, als universitair docent in sociale & politieke veranderingen, als ‘geldweggeefster’ bij een familiestichting in goede doelen en als adviseur voor vermogenden in de filantropie.
 
Ze heeft gekozen voor een boekje met veel aandacht voor vormgeving, korte teksten en veel ruimte voor allerlei verschillende citaten. Dat heeft z’n voordelen: je bent binnen een uurtje uitgelezen en uitgebladerd. Het heeft ook nadelen: het boekje biedt wel érg weinig diepgang voor iemand met haar kennis en ervaring. Het wemelt van de open deuren (‘Goede doelen proberen de wereld een stukje mooier en beter te maken’). De onderwerpen die ze kiest in een hoofdstuk als ‘Hoe omgaan met?’ lijken erg willekeurig gekozen.
 
Is het dan een slecht boekje? Nee, dat zeker niet. Het geeft een aardig beeld van wat je kunt tegenkomen als je overweegt aan een goed doel te geven. De vraag is wel voor wie het boekje bedoeld is. De ‘kleine donateur’ heeft zo’n boekje niet nodig om te kiezen, die kiest met z’n hart. De vermogende particulieren hebben een veel diepgaander en persoonlijk advies nodig. Voor hen is het boekje niet meer dan een eerste snuffelplekje.
 
‘Jouw gids door de goede doelen jungle’, Jasmijn Melse, ISBN 978-94-6323-203-6, prijs €14,95.
 
*Gerko Last, oprichter van Last Communicatie, is sinds 2011 zelfstandig fondsenwervings- en communicatieadviseur.