Beter. Goedkoper. Transparanter.

12 juni 2008
Opinie | | Governance & Finance

Er wordt volop gewerkt aan een nieuw, goedkoper en veelomvattender keurmerk voor álle goede doelen. In deze woorden ligt de vrijwel ondoenlijke taak al besloten: goedkoper én inzicht in de prestaties? Dat laatste is een enorme ambitie. Hoe het concept-nieuwe keurmerk het ook organiseert: er zit onvermijdelijk veel werk aan vast voor organisaties. En kosten, die door iemand betaald moeten worden. De overheid dan maar weer? Die tijd hadden we toch wel gehad? Natuurlijk: gevers snakken naar inzicht in de prestaties van ‘hun' club. En die geeft het CBF niet. En er zijn nog wel meer zwakke punten bij hét chari-keurmerk van Nederland.

Toch is samenwerking met het CBF onvermijdelijk. Al is het maar om onduidelijkheid bij het publiek te voorkomen. De partijen gaan dan ook alweer snel om de tafel. Het nieuwe keurmerk-in-progress heeft nu al een aanjagende functie. Mooi zo!

Twee weken geleden schetste ik de wildgroei bij eieren-keurmerken als afschrikwekkend voorbeeld. Nu moet ik steeds aan de zorgsector denken: om geld te besparen moet er zo minutieus geadministreerd en gerapporteerd worden dat de échte core-business in de knel komt. Terwijl zorgers formulieren invullen, verlangen bejaarden en zieken naar aandacht die onder geen enkele categorie valt. Geval van kind met badwater weggooien. Transparantie boven alles!

Keurmerken van Nederland: verzamelt u!


10, commentator