Bellen met Onno Mulder

26 september 2007
Nieuws | | Personalia

Na tien jaar in het bankwezen maakte Onno Mulder in juni de overstap naar KWF Kankerbestrijding. FM belde met het nieuwe hoofd fondsenwerving en vroeg hem naar zijn eerste ervaringen in de sector en zijn agenda voor de komende jaren. "We willen een groei van 60% in vijf jaar tijd realiseren. Dat lukt alleen door als KWF Kankerbestrijding te innoveren."

 


Hoe zag u carrière voor KWF Kankerbestrijding eruit?

 


Mulder: "Ik heb tien jaar bij ABN Amro gewerkt, in verschillende functies. De eerste drieëneenhalf jaar was ik directeur kredietverzekeringen. Daarna heb ik me met business development beziggehouden. De volgende halte was het volledig integreren van MVO in de werkzaamheden van de business unit Nederland. Uiteindelijk was ik verantwoordelijk voor microkredieten binnen ABN Amro."

 


Het bruggetje met de goede doelenwereld is dan snel gelegd.

 


Mulder: "Klopt, ik had enkele jaren terug al de post academische opleiding Philanthropic Studies van Theo Schuyt aan de Vrije Universiteit gevolgd. Het lag in de rede dat ik eens de overstap zou maken. Zo groot zijn de verschillen tussen mijn huidige en mijn vroegere functie ook niet. Ik ben van een zakelijke omgeving met oog voor het sociale in een sociale omgeving met een zakelijke cultuur terecht gekomen."

 


Wat zijn uw eerste ervaringen sinds uw aantreden in juni?

 


Mulder: "Het is hard werken. En het is in alle opzichten duidelijk dat ik van het ene A-merk naar het andere A-merk ben gegaan. Er is veel know, er wordt op veel borden geschaakt. Alle deuren gaan voor je open. De cultuur is zakelijk maar plezierig. De organisatie is ambitieus, maar moet die ambities wel met een relatief beperkt aantal van 90 fte's realiseren. Er ligt daardoor veel druk op de medewerkers. Vanuit het bestuur is echter besloten dat dan maar keuzes moeten worden gemaakt. Het uitbreiden van onze staf is geen optie. We willen de kosten laag houden, zuinig omgaan met het geld van onze donateurs."

 


Hoe ziet uw agenda voor de komende jaren eruit?

 


Mulder: "Om onze doelen uit de beleidsvisie 2007-2011 te halen, moeten onze jaarlijkse netto inkomsten uit eigen fondsenwerving in 2011 groeien naar 90 miljoen euro. Ter illustratie: in 2006 hebben we 56 miljoen euro gerealiseerd. We moeten dus een groei van 60% in vijf jaar tijd realiseren. Dat lukt niet door alleen hetzelfde te blijven doen.

KWF Kankerbestrijding zal moeten innoveren. Een van de manieren waarop we dat gaan doen is door nog sterker de samenwerking te zoeken met de academische centra. Samen met hen willen we de regionale fondsenwerving beter organiseren."

 


Tellen de regionaal geworven fondsen mee in de 90 miljoen euro van 2011?

 


Mulder: "Ja, dat gaat allemaal langs KWF Kankerbestrijding. Wij zijn het intermediair tussen de donateur en de uiteindelijke besteding van het geld. We willen het verband met het gedoneerde geld en de uiteindelijke besteding nog helderder zichtbaar gaan maken, zodat we als KWF Kankerbestrijding in de toekomst een nog aantrekkelijker geefdoel zijn."