Bedrijven omzeilen 'Bel-me-niet' door quizzen

8 april 2010
Nieuws | | Organisatienieuws

AMSTELVEEN (7 april) - Telecomtoezichthouder Opta waarschuwtvoor telemarketeers die het "bel-me-niet-register" op ludieke wijze weten te omzeilen. Een iPhone, een gratis WK-reisje of cadeaubonnen winnen? Je hoeft alleen maar even je naam en je nummer in te vullen en je maakt al kans.  Maar de winkans van deze quizjes is heel klein, waarschuwt OPTA. De telecomwaakhond  denkt dat het de bedrijven in veel gevallen alleen om het bemachtigen van contactgegevens gaat. 

OPTA krijgt wekelijks zo'n 250 klachten binnen over telemarketeers, van consumenten die zeggen dat ze ten onrechte gebeld zijn. OPTA heeft naar aanleiding van de klachten contact gehad met verschillende grote adverteerders. 

"Eén van deze bedrijven heeft aangegeven dat de helft van zijn telemarketing gebeurt met contactgegevens die verkregen zijn uit online quizjes waarbij je bijvoorbeeld kans maakt op een iPhone", zegt woordvoerder Cynthia Heijne van OPTA. In de kleine lettertjes staat dan aangegeven dat de aanbieder van de prijs de gegevens mag gebruiken om de consument te bellen met nieuwe aanbiedingen. 

De OPTA heeft de bedrijven al een waarschuwingsbrief geschreven dat ook de contactgegevens die op deze manier verkregen  zijn alleen gebruikt mogen worden als consumenten niet in het Bel-me-niet-register voorkomen. De enige mogelijkheid die telemarketeers dan hebben is in het online spelletje of quizje expliciet om toestemming vragen. 

Heijne: "We zien vaak dat bedrijven de gegevens pas een jaar later gebruiken. Consumenten weten dan niet meer of ze expliciet toestemming hebben gegeven. Wij waarschuwen dan ook: geef niet zomaar je contactgegevens voor een kleine winkans. Je hebt kans dat je in ruil flink gebeld wordt door telemarketeers." 

Uit recent onderzoek van het Nationaal Donateurspanel blijkt dat consumenten ervan op de hoogte zijn dat goede doelen ook onder het Bel-me-niet-register vallen en vinden dit ook terecht. Dat blijkt uit vragen over het Bel-me-niet Register in het online NDP-onderzoek. Toch zegt slechts de helft van de mensen goede doelen ook daadwerkelijk bewust geblokkeerd te hebben. Het aantal mensen dat zich aangemeld heeft bij het Bel-me-niet Register blijft stijgen. Bijna tweederde van de mensen zegt zich inmiddels te hebben aangemeld. Nog een klein gedeelte is nog van plan dit te doen.