Baukje Stam: DDB-Expert Impactmarketing

Nieuw raspaard in DDB-auteursstal: Baukje Stam.
Nieuw raspaard in DDB-auteursstal: Baukje Stam.
6 april 2021
Nieuws | | Filantropiestrategie

In het nog steeds uitbreidende corps van DDB-Experts en -columnisten is nu ook opgenomen: Baukje Stam. Zij zal vanaf nu regelmatig artikelen en columns schrijven over haar expertise: hoe verbind je de markt aan je missie? Hoe bereik je samen zoveel mogelijk impact? Bij deze vragen begeleidt ze non-profit organisaties. Baukje: ‘Daarin staan inhoud en marketing niet los van elkaar maar gaan hand in hand gaan. Ik noem dat impactmarketing: de juiste verbinding tussen impact, draagvlak en steun.’

Stams bijzondere benadering leverde haar eerder al twee keer een notering in de influential-ranking DDB100 op. In de meest recente ranglijst schrijft de jury over haar:’Baukje is een topper op een gebied dat ze de afgelopen jaren eigenlijk zelf ontwikkeld heeft: een blend van marketing en strategie.’
Baukje: ‘Vrijwel altijd zit in mijn klussen een veranderopdracht verweven. Het boeit me om organisaties te helpen bij het leren veranderen: waar zit de crux, wat zijn de krachten, waarom houden sommige mensen liever vast aan het oude? Wanneer gaan ze wel ‘aan’ voor verandering? Dat is in elke organisatie anders. Mijn overtuiging is (ik ben een ‘witte’ veranderaar): de energie voor verandering bij goede doelen ontstaat vanuit inspiratie op de inhoud én bij een veilige situatie waarin experimenteren en leren is toegestaan (groen).’

Kennis is key, zegt Baukje. ‘Momenteel volg ik de opleiding impactmanagement en -strategie van Avance-. Daarnaast stimuleer ik kennisontwikkeling in de sector. Het webinarprogramma van Goede Doelen Nederland en Nederland Filantropieland heb ik in 2016 geïnitieerd en nu ben ik lid van de eindredactie. De jury van de DDB100: ‘Baukje is van de open source, een belangrijke eigenschap van haar is de wil om kennis te delen met anderen.’

De eerste bijdrage van Baukje voor DDB wordt donderdag 8 april gepubliceerd: We zijn (g)een fondsenwervende organisatie! De muur tussen ‘geld in’ en ‘geld uit’...
Artikelen van en over Baukje Stam vindt u voortaan op haar pagina op deze website: klik hier
Voor meer informatie over haar professionele activiteiten: klik hier

Wie is Baukje?


Socioloog; ik startte mijn loopbaan als marktonderzoeker bij Motivaction, onderzoek vormt nog steeds de schakel in mijn werk.

Marketing van goede doelen; de rode draad door mijn loopbaan is strategie en marketing van goede doelen. Het begon operationeel als junior (ze bestelde zelfs nog de ola’s bij Lijnco in Groningen) en heeft zich in 20 jaar ontwikkeld tot strategisch adviseur, inspirator, kritische geest. Zelf zeg ik ook wel eens: ik ben een ‘Sucker for philanthropy’. Meer en meer ontwikkel ik een sterk voorkeur voor het échte werk. Wat ik daarmee bedoel, lees je bij ‘mijn visie’.

Wereldfietser; fietsen, op kop en tegen de wind in, het kan mij niet snel gek genoeg. Zo maakte ik al lange reizen over de hele wereld, Nieuw Zeeland, Costa Rica, Laos & Thailand, Cuba. De zomer van 2019 bracht ik door in de Rocky Mountains, waar ik met mijn liefde Fons en goede vrienden Claire en Rob 5.000 km heb gefietst, waarvan 90% off road van Mexico naar Canada.

Vrijwilliger; ik ben mijn hele leven al actief voor verenigingen (ik was op ’n 15e al gediplomeerd volleybaltrainer, haha!) en stichtingen. Lokaal en landelijk. Onder meer: Bestuur van de Vrienden van Abrona. Werkgroep nieuw buurthuis Woerden. Webinarprogramma Nederland Filantropieland.

Netwerk; ik werk altijd graag met de beste mensen, en verzamel de competenties om me heen die nodig zijn voor de klus. Dat kan zijn binnen mijn Tinke-netwerk, zo werk ik veel en graag met Mascha Buiting en Ronald Provoost en vele anderen.

En verder? Sinds de zomer van 2018 zijn we baasjes van border collie Senna (ookwel: onze barones)