ABN AMRO: filantropische omzet verdubbelt

12 oktober 2006
Nieuws | | Wetenschap & Onderzoek

Deze week werd door het Economisch Bureau van ABN AMRO het rapport Passie, professionaliteit en perceptie gepresenteerd. Volgens dé Bank gloren er gouden bergen aan de horizon. De charitatieve sector is een groeimarkt die de komende tien jaar kan verdubbelen en daarmee harder kan groeien dan de economie, aldus de onderzoekers.


Filantropiehoogleraar Theo Schuyt roept het al enige jaren: de Gouden Eeuw van de filantropie is in aantocht. Hij krijgt nu bijval van de onderzoekers Charles Kalfshoven en Philip Bokeloh van het Economisch Bureau van ABN AMRO. De twee economen zijn zeer gunstig gestemd en constateren diverse ontwikkelingen die de filantropische omzet zullen gaan opstuwen.

 


Wat zijn deze factoren? Een effect dat de onderzoekers waarnemen is de vergrijzing. Volgens Kalfshoven en Bokeloh neemt het potentieel aan vrijwilligers voor goede doel organisaties door de vergrijzing toe, hetgeen deze organisaties in de gelegenheid stelt om meer activiteiten te gaan ontplooien, onder andere op het gebied van werving. De onderzoekers constateren nog een positief bijeffect van de vergrijzing. Oudere mensen zijn eerder geneigd om aan goede doelen te geven dan jongeren. AOW-gerechtigde Nederlanders geven namelijk vier keer zoveel aan de goede zaak als 20-34 jarigen.

 


De economen verwachten ook een grote overdracht van vermogen wanneer de baby boomers komen te overlijden. Goede doelen zullen uit de ruif van de nalatenschappen miljarden tegemoet kunnen zien.

 


De charitatieve sector krijgt de lonkende rijkdommen niet zomaar cadeau. Om optimaal te kunnen profiteren van de demografische kansen moeten de goede doelen een professionaliseringsslag maken, stellen de onderzoekers. Kalfshoven en Bokeloh doen een aantal concrete aanbevelingen:

 


- Gdo's moeten zich richten op hun kernactiviteiten en meer uitbesteden. Kernactiviteit moet zijn: het zo effectief mogelijk besteden van gelden.

- Marketing zou moeten worden uitbesteed aan professionals

- Op het gebied van bijvoorbeeld administratie kunnen schaalvoordelen geboekt worden door samen te werk en in te kopen (dit gebeurt al in de Stichting Charitas) Back offices kunnen worden samengevoegd.

- De samenwerking met bedrijfsleven kan worden verdiept. Niet alleen door geld te geven en partnerschappen aan te gaan, maar ook door het voeren van een gezamenlijke boodschap. De onderzoekers noemen de samenwerking tussen Spa en de Nierstichting als voorbeeld.

 


Het rapport, dat weinig in de sector nog niet bekende inzichten biedt, is opgesteld door het Economisch Bureau van ABN AMRO, in opdracht van de ABN AMRO Instituten & Charitas Banking Private Banking Nederland. De volledige tekst is hier te downloaden.