Toon alles (1)

5. Wees kort maar krachtig


Tijd is schaars. Dat geldt tegenwoordig voor iedereen. Zorg daarom dat jouw nieuwsbrief niet te lang is. Zeker als je wekelijks een nieuwsbrief verstuurd, is het slim om kort maar krachtig te blijven. Geef de lezer eventueel ook een indicatie van de te verwachten leestijd. Zo weet de lezer waar hij of zij aan toe is. 

6. Kies een prikkelende onderwerpregel


Eén van de belangrijkste elementen van je nieuwsbrief is de onderwerpregel. Deze regel maakt namelijk dat mensen jouw e-mail wel of niet openen. Een korte, actiegerichte onderwerpregel werkt vaak het best. Gebruik een werkwoord en verleid mensen zo verder te lezen. Voorbeelden van goede onderwerpregels zijn: ‘Download nu gratis’, ‘Meld je nu aan voor…’ ‘Kom ook naar …’ enzovoort. Vraagstellingen werken ook goed. Kies er tot slot voor om de onderwerpregel van je mailing te personaliseren en de lezer bij naam aan te spreken. 

7. Zorg voor een call-to-action


Een nieuwsbrief dient vaak een hoger doel. Je wilt dat lezers door jouw nieuwsbrief bijvoorbeeld een donatie gaan doen, een artikel downloaden of zich aanmelden voor een event. Hoe krijg je ze zover? Ten eerste is het belangrijk om het mensen makkelijk te maken om in actie te komen. Kies daarom voor opvallende call-to-action-buttons. ‘Doneer nu’, ‘Download hier’ of ‘Lees meer’, zijn voorbeelden van actiegerichte buttons.

8. Maak je nieuwsbrief responsive


Tegenwoordig lezen we lang niet allemaal meer vanaf onze desktop onze mail. Zorg er daarom voor dat jouw nieuwsbrief responsive is, ofwel, dat deze ook goed leesbaar (en klikbaar!) is op smartphone en tablet. Kies bijvoorbeeld voor buttons in plaats van tekstlinks. 

9. Blijf testen


Er bestaan veel onderzoeken die beschrijven welke tijdstippen het beste zijn om je nieuwsbrief te verzenden, welke onderwerpregels werken en hoelang je nieuwsbrief moet zijn… toch bieden deze onderzoeken geen garantie voor succes. In iedere branche en voor iedere doelgroep gelden weer andere regels. Daarom is het zaak iedere keer weer de resultaten van je nieuwsbrief te meten en te rapporteren. Zo zul je erachter komen wat voor jou het beste werkt. Ook A/B-testen zijn mogelijk. Dit houdt in dat je bijvoorbeeld naar de helft van je bestand de nieuwsbrief met titel A verstuurd, en naar de andere helft van je bestand titel B. Vervolgens kun je achteraf checken welke vaker geopend is en welke dus naar alle waarschijnlijk (externe factoren buiten beschouwing latend) beter werkt. Mailprogramma’s bieden hier vaak mogelijkheden voor.
 
Deze bijdrage is van Kentaa.
2/2
gerelateerde items