Het Vergeten Kind ontvangt 500e Erkenning

Joep Verboeket, directeur van Het Vergeten Kind, trots op de Erkenning voor zijn organisatie. (foto: Edwin Venema | De Mooilichterij)
Joep Verboeket, directeur van Het Vergeten Kind, trots op de Erkenning voor zijn organisatie. (foto: Edwin Venema | De Mooilichterij)
19 oktober 2017
Nieuws | | Validatie & Toezicht

Tijdens een feestelijke bijeenkomst bij Het Vergeten Kind in Utrecht kreeg dit goede doel vanmorgen de vijfhonderdste Erkenning uitgereikt door CBF-directeur Roline de Wilde. Joep Verboeket en Angela Schijf, respectievelijk directeur en ambassadeur van Het Vergeten Kind, maakten van de gelegenheid gebruik om hun doelgroep in het zonnetje te zetten. De ‘unforgettables’ Laxana (12) en Narek (15) vertelden over de impact van het werk van Het Vergeten Kind: getuigenissen die indruk maakten.
 
Directeur Joep Verboeket noemde de Erkenning een ‘feest voor iedereen’: ‘Als jonge fusieclub zijn wij blij met het advies van het CBF aan het publiek om ‘gerust’ aan ons te geven. Ik zie het als een extra garantie dat onze verhalen ook kloppen met de werkelijkheid.’
 
Verboeket benadrukte dat het uiteindelijk gaat om de maatschappelijke impact van zijn organisatie. Laxana (12) en Narek (15), twee zogenoemde ‘unforgettables’ (uit de jeugdraad van Het Vergeten Kind) kwamen aan het woord om iets te vertellen over hun persoonlijke situatie. Narek, die in een AZC woont en ‘in de procedure zit’, benadrukte hoe belangrijk het is dat kinderen zoals hij in een leefbare omgeving kunnen opgroeien. Het Vergeten Kind helpt daarbij. Narek, verwijzend naar de weinig plezierige woonomstandigheden in een AZC: ‘Daardoor hoef ik niet meer zo somber te leven.’ Ook benadrukten Narek en ambassadeur Angela Schijf hoe belangrijk het is dat kinderen weer de regie over hun eigen leven kunnen terugpakken, een kernpunt in de filosofie van Het Vergeten Kind.
 
De overhandiging van de 500e Erkenning betekende ook het startschot van een landelijke campagne om bij het publiek de bekendheid van de Erkenning te vergroten onder het motto ‘Geef gerust’. De campagne is een gezamenlijk initiatief van CBF, Goede Doelen Nederland en Nederland Filantropieland, met een financiële bijdrage van het ministerie van Veiligheid & Justitie van 130.000 euro voor de ontwikkeling.
 
Voor een achtergrondartikel over de campagne, waarin de Erkende doelen zelf een belangrijke aanjagende rol moeten gaan spelen: klik hier.