Weekoverzicht #24

Zojuist verschenen

Handboek Sponsoring en Fondsenwerving. Deze geheel geactualiseerde versie is samengesteld door Hans van Westen en Sofie Bienert. Met een voorwoord van hoogleraar Filantropische Studies Theo Schuyt: ‘De Nederlandse non-profitorganisaties, de Rijksoverheid en gemeenten zullen de kracht van maatschappelijke betrokkenheid particulier initiatief en filantropie opnieuw gaan herkennen, erkennen en respecteren’ (www.walburgpers.nl)

Advertising kan slimmer

Een klassiek mediaplan – televisie, radio en print – werkt nog altijd goed. Aan hypes wordt snel te veel waarde toegekend. Op het oog indrukwekkende prestatie-indicatoren – vanity metrics – voegen vaak weinig toe aan het succes van een marketingcampagne. Inzicht in effectieve mediaplanning is geen overbodige luxe. Herziening van bestaande contracten is vaker geboden in een snel veranderend medialandschap (www.adformatie.nl).

Samenwerking vermogensfondsen

Samenwerken: een sleutel voor vermogensfondsen om hun impact te vergroten en effectiever te worden. De stand van samenwerking tussen vermogensfondsen is onderwerp van een enquête. Dit onderzoek wordt ondersteund door het Prins Bernhard Cultuurfonds, het Oranje Fonds, Porticus het Bartimeus Fonds en de Van Tellingen – Pul Stichting. Het is tevens de bedoeling lessen te trekken uit de enquêteresultaten (www.fondseninnederland.nl).

Strenge wetgeving voor ChatGPT

Het Europese Parlement wil inzet van artificial intelligence via wetgeving reguleren. Een beoogde Europese verordening reguleert het ontwerpen, het gebruik en de verkoop van AI-systemen. Gezichtsherkenning met slimme camera’s in de publieke ruimte wordt verboden en er komen bindende regels voor chatbotmodellen als CHATGPT (www.accountant.nl).

Supermarkten negeren mensenrechten

Geen enkele Nederlandse supermarkt toont vergaande maatregelen voor het naleven van mensenrechten in hun toeleveringsketens. Ze hebben wel beleid, inzicht waar de risico’s zich voordoen (op kinderarbeid, discriminatie en uitbuiting). Maar concrete acties om rechten van arbeiders, boeren en vrouwen te respecteren blijven grotendeels uit. Dit blijkt uit onderzoek van Questionmark, ondersteund door Oxfam Novib en Solidaridad (www.solidaridad.nl).