Journalistieke beginselen

Onafhankelijke journalistiek verdraagt zich niet met geloof in dogma’s en is evenmin geneigd om enig gezag a priori te aanvaarden. Het onafhankelijke mediaplatform DDB, onderdeel van Walburg Pers Filantropie, behoeft een heldere redactionele formule en een passende vernieuwingsagenda. Daar wordt hard aan gewerkt.

Verdraagzaamheid tegenover andersdenkenden moet. En ook het in acht nemen van journalistieke basiswaarden. Denk aan betrouwbaarheid (kritisch bronnenonderzoek) controleerbaarheid (feitenverificatie), evenwichtigheid (meerdere perspectieven in beeld brengen), neutraal zijn (onpartijdig), zich kritisch opstellen (waakhondfunctie) en relevant zijn (voor de doelgroep).

We schrijven enerzijds voor verstrekkers van donaties en of sociale investeringen (grantors) Dit zijn vermogensfondsen waaronder corporate foundations. Anderzijds schrijven we voor ontvangers daarvan (grantees). Dit zijn de Goede Doelen. Beide groepen stellen private middelen ter beschikking voor publieke doelen. De ontvangers van vermogensfondsen en Goede Doelen zijn NGO’s (ook wel Social Purpose Organisations genaamd). Daarnaast schrijven we voor beleidsmakers, toezichthouders, bestuurders en andere spelers en/of geïnteresseerden.

Het mediaplatform DDB (online, print, events) heeft op papier een sterke positie in de sector filantropie, de wereld van goed doen. Dat schept verantwoordelijkheden: niet alleen de dark side belichten (crises, fiasco’s, machtsmisbruik), maar ook oog hebben voor best practice. De journalistieke waakhond mag geen aanvalshond (gotcha journalism) worden. 

Onze ambitie is het hele palet van denkbeelden en gevoelens in de wereld van de filantropie te exploreren. Het nieuws volgen, analyseren en becommentariëren mits we daarover echt iets te zeggen hebben. Daarnaast het filantropiedebat prikkelen en stimuleren. De sector filantropie, een sector met elastische grenzen en fluïde definities, een kritische spiegel voorhouden.

De actualiteit vraagt ook om betekenisverlening en duiding. Op dat moment wordt de journalistieke interpretatie belangrijker. Het gaat dan meer om views dan om news. Het evenement kiezen als aanleiding om de structuur van een probleem in te gaan. De werkelijkheid open en kritisch beschrijven. En dat alles in herkenbare journalistieke vormen presenteren.

Serieuze journalistiek wordt, net als filantropie, eerder gedreven door een maatschappelijke opdracht dan door technologie of commerciële motieven. Wij koesteren de onafhankelijkheid en vrijheid om vanuit onze verantwoordelijkheid onderwerpen zelf te selecteren. Reality-based press is niet verslaafd aan clicks en bestrijdt waar nodig leugens en desinformatie.

Nederland kent een traditie van vrijdenken. In een tijd van polarisatie communiceren velen in monologen, de eigen logica als norm stellend. In het spervuur van meningen in columns, retoriek van politici, de staccatocultuur van het online nieuws en de kretologie op social media worden uitspraken eindeloos herhaald. Er is behoefte aan meerstemmigheid (polyfonie). 

Hoofdredactie mediaplatform DDB