Ieder kind taalsterk! met De Schoolschrijver

De Schoolschrijver wil dat ieder kind in Nederland goed kan lezen en schrijven. Met een eigenwijze methodiek, waarin kinderboekenschrijvers de hoofdrol spelen, krijgen basisschoolkinderen plezier in lezen en worden zij enthousiast om eigen verhalen te schrijven. Met plezier en zelfvertrouwen wordt taal leren leuk!  

Schoolschrijver2_2022Om mee te kunnen doen in de samenleving is goed kunnen lezen en schrijven van levensbelang. 2,5 miljoen mensen in Nederland zijn laaggeletterd. Zij kunnen belangrijke informatie niet begrijpen en missen aansluiting bij de (digitale) samenleving. Zij hebben minder kans op een goede baan, leven vaker in armoede en raken sociaal geïsoleerd. Een op de vier kinderen in Nederland loopt het risico laaggeletterd te worden. Oorzaak is een vergaande ontlezing en actie is dringend nodig. De basis van dit maatschappelijke probleem is de leescrisis onder kinderen. Een derde van de kinderen en jongeren in Nederland vindt lezen niet leuk. Leesplezier ligt aan de basis van taalontwikkeling en juist op dat aspect bungelt Nederland onderaan een internationale lijst van vijftig landen. Nieuwe programma’s zijn nodig om structureel het leesplezier en daarmee de taalvaardigheid bij kinderen te vergroten.

Een effectieve aanpak
Samen met kinderboekenauteurs ontwikkelt De Schoolschrijver daarom actuele lesprogramma’s voor het basisonderwijs om het leesplezier, de schrijfmotivatie en daarmee de schrijf- en leesvaardigheid van kinderen te vergroten. Bij De Schoolschrijver brengen kinderboekenschrijvers, de zogenoemde Schoolschrijvers, met hun creativiteit en expertise, de wereld van jeugdliteratuur letterlijk binnen het bereik van kinderen. Boeken en verhalen worden spannende werelden, waarin zij zich identificeren met helden en heldinnen, die hen meevoeren naar plaatsen waar alles kan gebeuren. Schoolschrijvers inspireren kinderen om op zoek te gaan naar hun eigen verhalen en deze te delen met klasgenootjes. Zo ontwikkelen zij niet alleen hun taalvaardigheid, maar ook het zelfvertrouwen waarmee zij de wereld in stappen.

Schoolschrijver1_2022“Uit! Hebt u nog een boek voor me?”
“Dit is het De-Schoolschrijver-effect“, aldus kinderboekenschrijver Simone Arts. “Dit is wat Ali trots aan me vroeg, nadat hij stiekem zijn boek had uitgelezen. En Ali dacht dat lezen echt niks voor hem was…”



Duurzame impact
De leereffecten voor kinderen worden voortdurend getoetst door het onderwijs zelf en onderzocht door externe, wetenschappelijke onderzoekers. Deze onderzoeken tonen aan dat De Schoolschrijver erin slaagt de negatieve spiraal van dalend leesplezier naar ontlezing te doorbreken en kinderen taalvaardig te maken. Kinderen gaan met De Schoolschrijver-aanpak actiever aan de slag met taal: ze gaan vaker naar de bibliotheek, gaan dieper lezen en worden enthousiaste schrijvers.

De Schoolschrijver biedt een innovatief aanbod:
Schoolschrijver_LeerlijnMet de Leerlijn Lezen & Schrijven kunnen leerkrachten een schooljaar lang dagelijks aan de slag met digibordlessen met kinderboekenschrijvers in de hoofdrol, aangevuld met opdrachten en lestips die aansluiten op de leerdoelen Taal voor alle groepen.


Schoolschrijver_HalfjaarHet Halfjaarprogramma is voor scholen met de hoogste percentages taalachterstand, waarbij een Schoolschrijver gedurende een half jaar wekelijks fysiek in de klas lesgeeft.



Schoolschrijver_MaandprogrammasMaandprogramma’s zijn digibordlessen met bekende kinderboekenschrijvers die in 4 tot 5 weken zorgen voor een betere woordenschat, meer leesmotivatie en meer zelfvertrouwen bij het lezen en schrijven.

Schoolschrijver_AcademieAcademietrainingen voor (aankomend) leerkrachten, leesconsulenten en bibliotheekmedewerkers, in de vorm van cursussen en webinars, die inspireren en leren het lees- en schrijfonderwijs creatief aan te pakken.
De SchoolschrijverSchoolschrijver_logo
Stichting De Schoolschrijver
www.deschoolschrijver.nl
interesse@deschoolschrijver.nl
020 846 3069
Directeur Annemiek Neefjes
Voorzitter (Raad van Toezicht) Toine Maes
ANBI ja
IBAN NL94 RABO 0156 8853 87
Doelstelling: Ieder kind taalsterk!