Zeventig procent Nederlanders heeft nog nooit van SDG’s gehoord

21 juli 2017, 14:00
Klimaatverandering maakt spectaculaire stijging door op het lijstje van belangrijkste SDG's voor Nederlanders.
Klimaatverandering maakt spectaculaire stijging door op het lijstje van belangrijkste SDG's voor Nederlanders.
Zeven op de tien Nederlanders hebben nog nooit van de SDG’s (Sustainable Development Goals) gehoord. Dat blijkt uit onderzoek van Kaleidos Research. Hoewel de ontwikkelingsagenda bijna twee jaar geleden is vastgesteld, zijn dus nog maar weinig Nederlanders op de hoogte van het bestaan ervan. Slechts 9% is bekend met de SDG’s, en 17% meent er wel eens van te hebben gehoord.

Nieuwe ontwikkelingsagenda

In september 2015 ondertekenden 193 landen de nieuwe ontwikkelingsagenda van de Verenigde Naties (VN). Deze agenda is de opvolger van de Millenniumdoelen en vormt tot 2030 het kader voor minder armoede en ongelijkheid op de wereld. De afspraken gaan naast armoedebestrijding ook over de aanpak van klimaatverandering en vrede en veiligheid. De lijst van in totaal 17 nieuwe werelddoelen (Sustainable Development Goals of SDG’s) markeert daarmee de transitie van traditionele ontwikkelingssamenwerking naar integrale duurzame ontwikkeling wereldwijd. Ook Nederland heeft zich gecommitteerd aan de agenda. Maar weten Nederlanders eigenlijk wel wat de SDG’s zijn? En aan welke van deze 17 doelen hechten zij het grootste belang? Kaleidos Research, onderzoeksbureau op het terrein van mondiale vraagstukken zocht het uit onder meer dan duizend Nederlanders.

Uitslag 'verontrustend'

De overgrote meerderheid zegt dus geen idee te hebben wat de SDG’s zijn. De onderzoekers: ‘Dit lijkt verontrustend. De afspraken gelden immers voor álle landen en álle mensen. In tegenstelling tot de voorloper van de SDG’s – de millenniumdoelen - doet deze agenda daarmee ook een direct beroep op Nederlanders zelf.’
Trendonderzoek laat volgens Kaleidos Research zien dat campagnes een rol kunnen spelen in het vergroten van de kennis over de doelen. Hoewel de bekendheid van millenniumdoelen nooit echt groot is geweest, leken diverse bewustwordingscampagnes wel succesvol. In 2009 gaf 23 procent van de Nederlanders aan de doelen te kennen, een verdubbeling ten opzichte van 2007. Europees gezien was Nederland daarmee zelfs koploper. In geen enkel ander Europees land was de kennis over de millenniumdoelen zo groot.

Vrede en veiligheid

Kaleidos Research zag dat Nederlanders - na enige uitleg over de doelen - van alle 17 doelen het grootste belang hechten aan vrede en veiligheid. De helft van de Nederlanders (50%) zet dit doel in zijn top 3 van belangrijkste doelen. Hoewel het in absolute zin aan populariteit inlevert ten opzichte van 2015 (57%), staat dit doel nog altijd overtuigend bovenaan. Na deze onbetwiste koploper, volgen vijf doelen die elkaar in populariteit niet veel ontlopen. De meeste daarvan zijn doelen die traditioneel veel steun krijgen van Nederlanders met het oog op een betere wereld, zoals zorg en einde aan honger en armoede.

Klimaatverandering in de top 'spectaculair'

In de top van de lijst valt de aanpak van klimaatverandering op. De opmars van dit doel is spectaculair. In vergelijking met twee jaar geleden stijgt de aanpak van klimaatverandering van plek 12 naar plek 4. Een kwart van de Nederlanders (26%) ziet dit doel als een van de drie belangrijkste doelen om de wereld te verbeteren. In 2015 was dit nog 1 op de 10 (11%). Nederlanders hechten nu zelfs een groter belang aan dit doel dan aan goed onderwijs en armoedebestrijding. Dit betekent volgens Kaleidos Research overigens niet dat het thema duurzaamheid in het algemeen hoog op de agenda staat. De overige doelen met een focus op duurzaamheid blijven achter, hoewel betaalbare duurzame energie en duurzame consumptie en productie ook ieder een plekje stijgen.
Naast de overtuigende opmars van klimaatverandering, zijn er ten opzichte van 2015 ook twee opvallende dalers. Zowel schoon water en wc’s (gezakt van 6 naar 11) als gelijke rechten voor mannen en vrouwen (van 5 naar 10) verliezen veel terrein. Nederlanders hechten een veel minder groot belang aan deze doelen dan twee jaar geleden. Deze onderwerpen waren juist belangrijke thema’s in het ontwikkelingsbeleid van minister Ploumen van de afgelopen vier jaar.
 
Drie op de vier Nederlanders denkt dat zij met de keuzes die ze in het dagelijkse leven maken, kunnen bijdragen aan een schone en duurzame wereld. Slechts 5% gelooft hier helemaal niet in. Het credo dat een beter milieu bij jezelf begint, vindt dus veel weerklank in de samenleving, aldus Kaleidos Research.
 
►Lees het gehele rapport: klik op de afbeelding hieronder
 
♦DDB Journaal is met zomerreces, maar wilt u toch het filantropienieuws volgen? Neem dan een gratis abonnement op DDB Daily: elke dag om 12.00 uur het laatste nieuws in uw mailbox. Voor kosteloos abo: klik hier.
gerelateerde items