Onderzoek van Young Impact: ‘Lummelen? Nee, bijna alle jongeren doen vrijwilligerswerk'

Beeld: Elliot Reyna/Unsplash.
Beeld: Elliot Reyna/Unsplash.
24 juni 2021
Nieuws | | Wetenschap & Onderzoek

86,4% van de jongeren in Nederland zet zich vrijwillig in voor iets of iemand anders. Dat blijkt uit de Jongeren Betrokkenheidsmonitor 2021, het onderzoek van Young Impact naar maatschappelijke betrokkenheid van jongeren.  De organisatie begon vorig jaar met haar onderzoek en is van plan dat elk jaar uit te voeren. Het onderzoek is bedoeld om onder meer goede doelen, vrijwilligersorganisaties en stichtingen inzicht te geven in de beweegredenen van jongeren om zich vrijwillig in te zetten.
 
‘Het idee dat jongeren maar wat aan lummelen kan dus definitief de prullenbak in’, concludeert de organisatie uit het onderzoek. 86,4% van de ondervraagde jongeren zou zich namelijk weleens vrijwillig inzetten voor iets of iemand anders. Volgens het onderzoek kan dat in de vorm van intensief vrijwilligerswerk zijn of door eenmalig boodschappen te doen voor iemand buiten de eigen kennissenkring.

Zorgen over de samenleving

Het onderzoek toont aan dat 48% van de jongeren zich het afgelopen jaar, tijdens de coronacrisis, meer zorgen is gaan maken over de samenleving. De jongeren zouden van mening zijn dat de maatschappelijke bijdragen van politiek, school en social media influencers ‘nog flink te wensen overlaat’. Ook geeft 1 op de 3 jongeren volgens de onderzoekers aan wel vrijwilligerswerk te willen doen, maar niet te weten waar ze daarvoor terecht kunnen.

Toekomstperspectief

Als het gaat om verbetering van maatschappelijke problemen in de komende vijf jaar zouden veel jongeren aangeven hier somber over te zijn. 42% van de jongeren denkt dat milieuvervuiling en kansenongelijkheid alleen maar zal toenemen. Wel denk 49% van de jongeren dat er over vijf jaar meer acceptatie zal zijn in de LHBTQ+ community. Volgens het onderzoek vinden jongeren acceptatie, kansengelijkheid en het tegengaan van discriminatie de belangrijkste thema’s. Bovendien geeft 43% van de jongeren aan mee te doen met een actie als een vriend of vriendin ook meedoet.

Young Impact
Young Impact wil jongeren laten zien dat je met één klein initiatief al een grote impact kan maken: niet alleen voor de ander, maar ook voor zichzelf. Door impact te maken geven jongeren zichzelf volgens de organisatie namelijk een positief gevoel en leren ze vaardigheden die ze op hun cv kunnen zetten. Young Impact ondersteunt jongeren daarbij door middel van bijvoorbeeld impact tools, het opbouwen van een community en impact coaching. ‘Wij zijn wereldverbeteraars met ballen. Wij willen de wereld een beetje mooier maken, maar dan wel in sneltreinvaart en met een drive van heb-ik-jou-daar’, aldus Young Impact.
 
Bron: Young Impact
Vraag hier het volledige rapport aan.

Lees ook: ‘Een beweging van daadkracht en impact: burgerinitiatief Zetje In wint Over Hoop Prijs’