Winnaar Transparant Prijs 2011: Cordaid

13 oktober 2011
Nieuws | | Governance & Finance

AMSTERDAM (13 oktober) - In de Nieuwe Kerk in Den Haag reikte SER-voorzitter Alexander Rinnooy Kan gisteren de Transparant Prijs 2011 uit. De prijs, een initiatief van PwC in samenwerking met Stichting Civil Society, is dit jaar voor de achtste keer uitgereikt. Cordaid is met de prijs naar huis gegaan.


Overige winnaars

Projecten Zuid Afrika kreeg de prijs in de categorie kleine fondsenwervende instellingen. Turing Foundation was de winnaar bij de vermogensfondsen. De prijs voor meest innovatieve organisatie op het thema ‘impact' was Oxfam Novib. Voor De Transparant Prijs werden dit jaar 201 jaarverslagen geanalyseerd. Deelnemers scoorden dit jaar op de meeste criteria beter dan vorig jaar. De jury betreurt het wel dat een groeiend aantal goede doelen voor 1 juli geen jaarverslag publiek beschikbaar heeft.


"Verslag moet korter"

Juryvoorzitter Alexander Rinnooy Kan over het winnende verslag: "Cordaid is voor de 2e maal op rij genomineerd en heeft zichtbaar werk gemaakt van de leerpunten. Het internetverslag is buitengewoon inzichtelijk en de verantwoording over de impact is een voorbeeld voor andere organisaties. Ik wil alleen een kanttekening maken bij de dikte van het papieren jaarverslag. Ik daag Coraid uit het verslag met behoud van de communicatiewaarde met de helft in te korten. Less is more."


"Impact maken vraagt om eerlijk te zijn"

Ook dit jaar bleek dat de meeste goede doelen het moeilijk vinden om hun impact duidelijk te maken. Rinnooy Kan: "De wil om transparant te zijn is er. Maar hoe meet je je impact en hoe communiceer je die op een begrijpelijke manier? Het start met een kwetsbare en leergierige houding van een organisatie. De charitatieve sector financiert bij uitstek projecten met een hoger risicoprofiel. Uiteraard zijn organisaties trots op de successen, maar vergeet niet dat je eigen organisatie en de sector veel kan leren van de projecten die mislopen. Natuurlijk ligt dit gevoelig omdat goede doelen zich afvragen hoe subsidiegevers of donateurs reageren als ze zien dat hun geld niet altijd tot het beoogde resultaat leidt. Ik ben van mening dat impact maken vraagt om eerlijk te zijn over de verwachtingen die donateurs van je mogen hebben."


Totale inkomsten namen toe

De deelnemers aan De Transparant Prijs 2011 vertegenwoordigen met 2,7 miljard euro aan inkomsten zo'n 73 procent van de totale sectorinkomsten. Een percentage wat het belang onderstreept wat aan deze jaarlijkse prijs wordt gehecht. Exclusief de beleggingsopbrengsten namen de totale inkomsten van de 201 onderzochte instellingen met 105,3 miljoen euro toe. Een stijging van 4,3 procent ten opzichte van 2009. Positief is de stijging van de baten uit eigen fondsenwerving (+ 5 %). Zeker in het licht van de afnemende overheidssubsidies (- 12,6%) en de gedaalde rendementen uit beleggingen (- 30%).


Rondom de prijsuitreiking werd ook een bijeenkomst gehouden met als thema ‘Jong', om meer inzicht te krijgen in hoe jongeren en goede doelen elkaar nog beter kunnen vinden. Volgens PwC is het essentieel te begrijpen wat transparantie betekent voor de ‘donateurs van de toekomst'.