Onderzoek: Deel PR-professionals en marketeers vindt hun werk nutteloos

Veel professionals in de PR en marketing vinden hun werk nutteloos. 
Veel professionals in de PR en marketing vinden hun werk nutteloos. 
13 april 2018
Nieuws | | Fondsenwerving

Veel professionals in de PR en marketing vinden hun werk nutteloos. Dat blijkt uit een onderzoek van Robert Dur (Erasmus Universiteit) en Max van Lent (Universiteit Leiden). ‘Er doen veel verhalen de ronde over mensen die vinden dat hun werk nutteloos is of zelfs een negatieve impact heeft op de samenleving. Maar de bewijzen daarvoor waren tot nu toe vooral anekdotisch. Nu hebben we dat ook met getallen proberen te onderbouwen’, zegt Dur.
 
De onderzoekers namen honderdduizend werkenden in 47 landen in de wereld onder de loep. Werknemers werden op basis van anonimiteit gevraagd of ze het eens zijn met de uitspraak: 'Mijn werk is nuttig voor de samenleving'. Driekwart van de werknemers beaamde dat in het International Social Survey Program.
 
Ik vind mijn werk nuttig
1 Brandweerman/-vrouw 
2 Bijstandsambtenaar 
3 Bibliothecaris 
4 Verpleegkundige 
5 Docent
 
Ik vind mijn werk nutteloos
1 Kunstenaar 
2 Pr-functionaris 
3 Financieel manager 
4 Kok, ober of bartender 
5 Econoom
 
PR en marketing scoren slecht
PR-functionarissen staan op de tweede plaats. Maar liefst 21 procent van de PR-professionals en marketeers vindt zijn baan van geen maatschappelijke waarde. Er is een groot verschil tussen werknemers in de publieke sector en het bedrijfsleven. Van laatstgenoemde beschouwt 11 procent zijn baan als nutteloos, terwijl slechts 3 procent van de werknemers in de publieke sector op die manier over zijn werk denkt. In het bedrijfsleven scoren de ‘eenvoudige beroepen’ met veel routinematige handelingen hoog evenals banen in financiën, sales, marketing en PR.
 
(Bron: Volkskrant, Adformatie)