Wereldburgers.TV: geen gironummers, maar feiten en debat

15 oktober 2009
Nieuws | | Filantropie

AMSTELVEEN (15 oktober 2009) - Vandaag gaat het onafhankelijke, digitale nieuwsportal Wereldburgers.TV in de lucht. Geen makkelijke oplossingen en platte propaganda, wél scherpe debatten en prikkelend nieuws. Zonder overheidssubsidie gemaakt, uiteraard.


Géén tientjes overmaken

Eén van de initiatiefnemers is journalist Paul van der Sneppen. ‘Wereldburgers.TV is een nieuwsportal over een “mondiale samenleving”. ‘ Van der Sneppen en zijn collega’s storen zich regelmatig aan de gangbare berichtgeving over duurzaamheid en goede doelen.  Die wordt volgens hen te sterk beïnvloed door de overheid en de goededoelensector. “Wij geloven niet dat je door het overmaken van tientjes de grote problemen de wereld uit helpt. Wereldburgers.TV wil mensen op een leuke, prikkelende en uitdagende manier bewust maken van hun werkelijke rol en invloed als wereldburger en consument.’

Het containerbegrip duurzaamheid staat centraal op de Wereldburgers.TV  ‘Dat gaat verder dan groene stroom en biologisch eten”, aldus Van der Sneppen: “We hebben het ook over armoede en mensenrechten. Wereldburgers.TV probeert individueel handelen in een mondiale context te plaatsen. Zonder belerend te zijn.’


Onafhankelijk en ongesubsidieerd

Iedereen wordt uitgenodigd om een bijdrage te leveren op www.wereldburgers.tv.

Weblogs en video’s, bijvoorbeeld van mensen met idealen, zijn van harte welkom. Van der Sneppen: ‘Er is voor iedereen plaats. Wij hebben een duidelijke missie en we willen absoluut onafhankelijk zijn. Scherpe debatten uitlokken. Niet preken voor eigen parochie. Niet de subsidiegever naar de mond praten. Dat zien we al te vaak in het goededoelencircuit.’


Gesubsidieerde berichtgeving moet stoppen

Vooral in de communicatie over ontwikkelingssamenwerking zien de makers van Wereldburgers.TV een innige verstrengeling van de overheid, de ontwikkelingssector en de nieuwsmedia. Dat is ze een doorn in het oog: ‘Het meest schokkende voorbeeld is wel dat op journalistiekopleidingen lessen ontwikkelingsjournalistiek worden verzorgd die betaald worden met subsidie uit de ontwikkelingssector. Dat is tegen elke journalistieke mores!’

Veel van dat geld komt uit Koenders’ draagvlakbudget waarvan ontwikkelingsorganisaties ongeveer de helft mogen verdelen. Eerder dit jaar kondigde de minister aan vanaf 2010 flink het mes te zetten in de ‘draagvlakindustrie’ op kosten van zijn ministerie. Alleen voorlichtingscampagnes met resultaat krijgen nog geld, aldus Koenders.


Aanbesteden verplicht?

Sinds augustus 2008 geldt er al een verbod op coproducties van overheid en publieke omroep. Van der Sneppen: ‘Maar daar wordt nu al aan getornd. Twee SP-kamerleden hebben vragen gesteld aan de minister over de subsidiëring van Mambapoint, het crossmediale platform van de NCRV. De SP’ers wilden ook weten of Mambapoint niet gewoon aanbesteed zou moeten worden. De subsidieontvanger, draagvlakorganisatie NCDO, heeft eerder verklaard dat er een onafhankelijk rapport bestaat waar uit zou blijken dat het project Mambapoint niet aanbestedingsplichtig was. Ik geloof daar geen zier van. De minister heeft er in zijn antwoord ook niet meer over gerept en wij krijgen het niet te zien. Dat roept vragen op.’


Inspirator én luis in de pels

Vorige maand bleek uit onderzoek van bestuurskundige Simon Verduyn, dat de ruim zestig miljoen die Koenders’ ministerie jaarlijks uitgeeft aan draagvlakvergroting, worden besteed zonder enig oog voor doel of effect daarvan. De doelstellingen van draagvlakactiviteiten zijn vaag en onwerkbaar, constateert Verduyn. Het wordt nog lastig om vast te stellen wat  de ‘campagnes met resultaat’ zijn die Koenders wil blijven subsidiëren.

Wereldburgers.TV volgt de minister op dit punt nauwlettend. Van der Sneppen: ‘Als je het onderzoek van Verduyn leest, moet je concluderen dat de hele ontwikkelingssector zich jarenlang met platte propaganda heeft beziggehouden. Het onderzoek heeft weinig aandacht gekregen. Bij ons lees je erover en kun je erover meepraten. Wij willen inspirator én luis in de pels zijn.’


www.linkedin.com/group