Weinig vertrouwen in mvo

10 november 2010
Nieuws | | Organisatienieuws

AMSTELVEEN (10 november) - Nederlandse consumenten zijn mondiaal gezien het minst bereid om merken aan te schaffen of te promoten die goede doelen ondersteunen. Dat kom naar voren uit het vierde jaarlijkse Edelman goodpurposeTM onderzoek onder ruim 7.000 consumenten uit dertien landen.

Vakblad Communicatie meldt dat in met name de opkomende markten zoals Brazilië, China en India klanten verwachten dat bedrijven en grote merken juist maatschappelijk betrokken zijn. Drie op de vier is zelfs bereid om van merk te wisselen als deze een goed doel ondersteunt. In Nederland is slechts één op de drie consumenten hiertoe geneigd. Daarentegen vinden Nederlanders wel massaal (84%) dat bedrijven evenveel belang zouden moeten besteden aan economische als maatschappelijke belangen.

Communicatie Online: "Nederland heeft een vrijgevig imago als het gaat om het ondersteunen van maatschappelijke en goede doelen. 76 procent van de respondenten geeft aan minimaal één keer per jaar geld te geven aan een goed doel en 63 procent geeft zelfs aan persoonlijk actief te zijn voor een goed doel. Dit is de hoogste score in Europa en Amerika. Deze betrokkenheid staat in schril contrast met de bereidheid merken aan te schaffen (35%) of te promoten (35%) die bijvoorbeeld lokale buurtinitiatieven steunen, een gezond en actief leven promoten of een school in Soedan financieren. Tweederde van de wereldwijde consumenten verlangt dat merken iets ondernemen om een goed doel te steunen. In Nederland is dit slechts 40 procent. Merken die het volgens ons goed doen zijn Max Havelaar en Fair Trade."

Hoewel 50 procent van de Nederlanders vindt dat merken te veel geld uitgeven aan marketing & advertising en van mening is dat zij dit geld beter kunnen besteden aan een goed doel, wil slechts 16 procent meer betalen voor een merk dat sociaal betrokken is.

MVO