Wat als? Een introductie in scenarioplanning

12 november 2008
Nieuws | | Wetenschap & Onderzoek

Het is nog een vrij jonge wetenschap. Toch heeft scenarioplanning haar nut al bewezen, vooral in het bedrijfsleven. Maar ook non-profits kunnen baat hebben bij het nadenken over en voorbereid zijn op een aantal scenario's, aldus Dr. Paul Iske tijdens zijn workshop over scenarioplanning.


Dr. Paul Iske, Chief Dialogues Officer bij ABN AMRO, begon met een korte introductie. Wat is scenarioplanning? Niet meer dan een aantal mogelijke wereldbeelden op rij zetten die elementen bevatten die voor jou als organisatie van belang zijn. Scenario's zijn bedoeld om het gesprek in organisaties op gang te brengen. Maar ook om stappen te nemen die ervoor zorgen dat wanneer een scenario materialiseert daarop adequaat kan worden gereageerd.

 


Kruip eens in de huid van stakeholders

"Shell heeft het scenariodenken gepopulariseerd," vertelt Iske. "Tijdens de oliecrisis in 1973 was Shell de enige olieproducent die hiervoor een scenario paraat had, dat ook prompt werd uitgevoerd. Het gevolg was dat Shell tijdens de crisis miljarden verdiende en in de Top-5 van grootste olieproducenten terecht kwam."

 


Wat betekent scenarioplanning voor ngo's? Vragen die moeten worden gesteld zijn volgens Iske onder andere: hoe ontwikkel ik mijn waardenpropositie? Hoe bescherm en promoot ik mijn missie en doelstellingen? Wat is mijn rol in de diverse alternatieve wereldbeelden? Iske: "Belangrijk is de lange termijn blik. Kijk eens tien jaar vooruit, naar die zaken waar je normaal niet op managed. Het is ook belangrijk om verschillende perspectieven te hanteren. Kruip eens in de huid van je stakeholders."

 


Asteroïden & 9-11

Er zijn verschillede soorten wereldbeelden. Van possible (might happen) en plausible (could happen) tot probable (likely to happen) en preferable (want to happen). "Die laatste categorie is gevaarlijk, omdat daar de wens de vader van de gedachte is. Buiten de genoemde wereldbeelden liggen de wildcards. Denk aan een asteroïde die inslaat of een gebeurtenis als 9-11. Zaken die niet te voorspellen zijn."

 


Volgens Iske is het zaak om relevante trends te extrapoleren en het gecreëerde scenario te analyseren. Iske: "Daarbij gaat het niet om direct actie ondernemen, maar om de vraag: wat moeten we kunnen doen als organisatie? En: zijn we daar klaar voor?"