Meer vrouwen in communicatie, maar nog steeds minder betaald

Er werken meer vrouwen in communicatie, maar de mannen verdienen meer in hun topposities.
Er werken meer vrouwen in communicatie, maar de mannen verdienen meer in hun topposities.
1 mei 2018
Nieuws | | Fondsenwerving

Het aantal vrouwen in communicatie groeit, maar deze genderdiversiteit heeft zich in de Verenigde Staten nog steeds niet vertaald in leiderschapskansen bij de grootste bedrijven. Bovendien wordt er weinig gedaan om de loonkloof tussen mannen en vrouwen te dichten. Dat blijkt uit een onderzoek van The Conference Board.
 
De overgrote meerderheid van de communicatieteams in de Verenigde Staten bestaat uit een groot aantal vrouwen. Voor bedrijven met een hoge opbrengst is het gemiddelde aantal vrouwen in het communicatieteam verviervoudigd tot 44 sinds de vorige editie van dit rapport in 2016, melden de onderzoekers. In deze categorie claimen de meeste bedrijven (55 procent) minder dan 50 communicatiemedewerkers, wat betekent dat vrouwen bijna 90 procent van het communicatieteam bij die bedrijven voor hun rekening nemen. 
 
Weinig leiderschapskansen
Ondanks deze sterke vertegenwoordiging is er aanzienlijk bewijs dat leiderschapskansen in zakelijke communicatie zich nauwelijks voordoen bij vrouwen bij de grootste bedrijven. 65 procent van de bedrijven met een omzet van 25 miljard dollar of meer meldde dat ze mannelijke communicatieleiders hadden en een vergelijkbaar percentage werd gevonden bij bedrijven met 25.000 werknemers of meer. Dit waren de enige categorieën met door mannen gedomineerd leiderschap. ‘De uitdaging voor de industrie verschuift nu naar het verbeteren van kansen voor vrouwen op hogere functies bij grotere, beter betalende bedrijven om de beloningsverschillen tussen vrouwen en mannen te overbruggen’, aldus de onderzoekers.
 
Download Corporate Communications Practices: 2018 Edition