Hoe maakt een vrijwilliger de keuze voor een activiteit?

31 juli 2018, 06:00
Olmo Doosje
Olmo Doosje
Vrijwilligers nemen elke dag beslissingen om al dan niet deel te nemen aan vrijwilligersactiviteiten. Er bestaan ​​platforms en intermediairs die deze besluitvorming vergemakkelijken. Voor deze organisaties is het essentieel om te begrijpen wat er in de geest van hun ‘klant’ gebeurt: de vrijwilliger. Een van deze organisaties is Utrecht Cares, onderdeel van de overkoepelende stichting Nederlandse Cares. Samen met deze stichting deed Olmo Doosje onderzoek naar hoe een vrijwilliger kiest voor een bepaalde activiteit en waar die beslissing door beïnvloed wordt.
 
1. Je staat op een verjaardagsfeestje en je moet in drie zinnen uitleggen waar je scriptie over gaat, wat zeg je dan?
‘Het is een onderzoek naar het keuzeproces van de vrijwilliger voor verschillende activiteiten. Waarom kiest een vrijwilliger nou om wel tafeltennis te spelen met mensen met een beperking, maar niet om te gaan wandelen met ouderen? Dit onderzoek is gedaan in samenwerking met Utrecht Cares, een organisatie die korte vrijwilligersactiviteiten aanbiedt, en is daarom gericht om zowel een theoretische als praktische impact te hebben.’
 
2. Wat is de belangrijkste conclusie of aanbeveling die je doet?
‘Het komt erop neer dat vrijwilligers over het algemeen graag vrijwilligerswerk doen, maar dat het probleem hem meer zit in de beschikbaarheid en hun eigen perceptie hierop. Oftewel, tijd en (gevoel van) bekwaamheid zijn belangrijke barrières die overkomen moeten worden. Daarnaast is het belangrijk dat de ervaring van de vrijwilliger betekenisvol en belonend is om de vrijwilliger terug te laten keren.’ 
  
3. Voor wie is deze scriptie interessant om te lezen?
‘Het is interessant voor organisaties die op vrijwilligers steunen en deze vrijwilligers willen aantrekken en/of behouden.’
 
4. Welke concrete aanbevelingen voor de praktijk zou je kunnen geven?
‘Met de resultaten van dit onderzoek kun je hier als organisatie op inspelen. Het is dus belangrijk dat de activiteit niet te lang duurt, maar ook tijdstippen en dagen die populairder zijn kunnen worden geanalyseerd. In andere woorden: het kan een organisatie helpen om de activiteiten die ze aanbieden te optimaliseren en hierdoor dus meer en vaker vrijwilligers aan te trekken.’
 
Master of Science Erasmus University, Rotterdam School of Management
Supervisor: Prof. Dr. L.P.C.M. Meijs
Co-reader: Prof. Dr. A.J.J.A. Maas 
Submitted: Monday 16th of July, 2018 
 
gerelateerde items