Maak van je volgers actieve supporters op social media

Maak van je volgers actieve supporters
Maak van je volgers actieve supporters
8 maart 2019
Nieuws | | Fondsenwerving

Volgers op social media zijn belangrijk, vooral voor fondsenwervende organisaties. Maar een band opbouwen met een volger, dat is andere koek. Hoe zorg je ervoor dat een passieve volger een actieve supporter wordt? Kentaa heeft een aantal tips.
 
1. Laat volgers kennismaken met de organisatie
Gebruik social media-kanalen om over jullie organisatie te vertellen. Wat is de drijfveer, voor welk doel wordt gestreden en wat zijn de behaalde resultaten? Maak de impact van jullie organisatie tastbaar met bijvoorbeeld infographics of inspirerende verhalen van mensen die jullie geholpen hebben.
 
2. Zet vrijwilligers en donateurs in het zonnetje
Als je laat zien dat mensen die nu al donateur, vrijwilliger of actiestarter zijn voor jullie organisatie, worden gewaardeerd, weten je volgers op social media dat zij ook gewaardeerd worden als ze zich ook voor jullie organisatie gaan inzetten. Daarnaast kan het lezen van de motivatie van anderen, ook overtuigen en inspireren. Tag deze toppers indien mogelijk in foto’s of posts om je bereik te vergroten.
 
2. Wil je dat mensen doneren? Maak het concreet
Als je de welbekende ‘wil jij doneren’-vraag stelt, doe dat dan met een concrete call to action en een goede aanleiding, bijvoorbeeld door het delen van een mijlpaal: ‘Nog 1000 euro en dan is de helft van ons streefbedrag behaald. Help jij?’
 
3. Deel interessante content
De content die je deelt op social media hoef je niet altijd zelf geschreven te hebben. Gerelateerde (nieuws)artikelen van andere organisaties omtrent jullie doel kun je prima gebruiken om interessante content te bieden en tegelijkertijd meer context te creëren voor het doel dat jullie organisatie nastreeft.
 
4. Ga de dialoog aan
Gebruik gebruik social media om te reageren op wat mensen zeggen. Beantwoord vragen en moedig deelnemers van jullie evenementen aan. Prijs actiestarters en bedank donateurs. Mocht er onverhoopt een negatief geluid jullie kant op komen, zorg dan dat je weet hoe je moet omgaan met negatieve publiciteit, ook op social media.
 
5. Maak gebruik van trends
Haak aan bij bekende trends op social media zo lang ze relevant zijn voor jullie organisatie. Of bedenk een manier om ze relevant te maken. Je kunt ook aanhaken bij fondsenwervingstrends. Je verjaardag doneren is buiten Nederland al heel erg populair.
 
6. Onderzoek welke content aanslaat
De één houdt misschien van infographics met resultaten, de ander houdt van persoonlijke verhalen. Berichten waarop reacties komen werken beter met het algoritme van Facebook dan berichten waarop men niet reageert. Verplaats je zo goed mogelijk in de verschillende doelgroepen van jullie organisatie en let goed op de stats op de verschillende netwerken. Soms is het een kwestie van gewoon uitproberen. Wat zorgt voor veel reacties? Wat wordt vaak geretweet?
 
7. Deel verschillende manieren waarop je volgers kunnen helpen
Maak duidelijk dat er ook andere manieren zijn om te helpen dan alleen doneren. Van het delen van een actie-url tot het aanmaken van een actiepagina, het lopen met de collectebus, het doen van vrijwilligerswerk of het deelnemen aan een van jullie fondsenwervende evenementen.
 
Klik hier voor meer informatie.

(Bron: Kentaa)