Vijf jaar Stichting Impact Matters: de ideale match voor elk goed doel

Corina van Rijn (links) en Henriëtte van Eeghen (rechts) matchen vraagstukken van goede doelen aan de expertise uit het bedrijfsleven. Beeld: Mart Kamps.
Corina van Rijn (links) en Henriëtte van Eeghen (rechts) matchen vraagstukken van goede doelen aan de expertise uit het bedrijfsleven. Beeld: Mart Kamps.
20 mei 2021

Al vijf jaar koppelt Impact Matters actuele vraagstukken van goede doelen organisaties aan professionals uit het bedrijfsleven, die bereid zijn om als vrijwilliger te helpen met hun tijd en expertise. In dit  tweede artikel over Impact Matters zoomen Henriëtte van Eeghen en Corina van Rijn in op de werkwijze in de praktijk en de uitdagingen die deze tijd met zich meebrengt. Hoe blijf je als matchmaker in contact met organisaties? Van Rijn: ‘Goede doelen mogen ons uitdagen met vraagstukken die op hun prioriteitenlijst staan.’ Voor het eerste interview, klik hier.
 
De vorige keer bespraken we de werkwijze en missie van Impact Matters. Laten we daar wat dieper op ingaan: hoe ziet het proces van vraagstuk tot het maken van de perfecte match eruit?
Van Rijn: ‘Organisaties komen bij ons met een bepaald vraagstuk; op het gebied van marketing, administratie, HR of iets anders. In het gesprek dat volgt is een aantal dingen belangrijk: wat is het voor organisatie? Waar gaat de vraag precies over? Waarom ligt die vraag er eigenlijk en wat wil de organisatie bereiken? Welk doel dient het? Op die vragen proberen wij samen met het goede doel antwoord te geven om het vraagstuk heel precies te kunnen formuleren. Hoe concreter, hoe beter. Vervolgens kijken wij hoe we het project zo kunnen indelen dat het ook daadwerkelijk op korte termijn kan worden uitgevoerd. Al onze projecten vinden binnen een afgebakende periode plaats en hebben een duidelijke kop en staart. Vanuit de vraag maken wij een projectbeschrijving en als die is goedgekeurd kunnen we op zoek naar de juiste match binnen het bedrijfsleven.’
Van Eeghen: ‘Daarvoor werken we met vaste partners, die de vraag binnen hun organisatie uitzetten. Is de expert gevonden, dan gaat het project van start en weet iedereen: hier werken we naartoe en dit leveren we op. Dat is voor alle partijen van belang; voor het goede doel, voor de vrijwilliger, maar ook voor ons.’
 
Terugkijkend op vijf jaar Impact Matters, welk project is u het meeste bijgebleven?
Van Eeghen: ‘Het lastige is dat ik altijd het meest enthousiast ben over het laatste project dat we gedaan hebben. Er zitten zulke mooie pareltjes tussen en er ontstaan geweldige samenwerkingen. Het mooie is dat we voor grote én kleine goede doelen werken. Zo hebben we bijvoorbeeld een project gedaan voor Unicef, dat wereldwijde bekendheid heeft, maar ook voor Stichting Praat (de stichting met het ‘waslijnproject’, zie vorige interview – red.), waar een heleboel mensen nog nooit van gehoord hadden. Stichting Praat is zo’n bijzondere organisatie; en er zijn veel meer van dit soort parels in Nederland.’


Afbeelding: Impact Matters in samenwerking met Unicef.
 
Wat maakt het werk dan zo mooi?
Van Rijn: ‘We zien dat er echt vraag is naar wat we aanbieden. Dat wordt bij elk project bevestigd. De vragen zijn ontzettend divers: we behandelen grote, complexe vraagstukken voor grote goede doelen, maar ook algemene organisatorische vraagstukken vanuit kleinere organisaties. Sommige goede doelen hebben simpelweg niet het geld om een expert in te huren en dan is het mooi dat wij daar een goede match voor kunnen maken; we maken echt impact.’
Van Eeghen: ‘In evaluaties krijgen we vaak te horen dat de goede doelen niet alleen blij zijn dat ze een professionele expert hebben gekregen, maar dat diegene ook nog eens heel erg betrokken was en met hen meedacht. Dat is toch anders dan bij een ingehuurde leverancier. En de vrijwilligers vanuit de bedrijven zijn weer blij met de energie die ze van de samenwerking hebben gekregen en zeggen vaak hun horizon verbreed te hebben. We vinden het belangrijk om elk project goed af te ronden. Daarom is een evaluatie een vast onderdeel van het traject; we kijken of iedereen tevreden is en bij voorkeur meer dan tevreden.’
Van Rijn: ‘Het is gaaf om na elk project de bevestiging te krijgen: dit is zinvol. We leveren een concreet resultaat en dat voelen wij zelf ook, omdat we van kop tot staart betrokken zijn. Dat maakt ons elke keer gelukkig.’


Afbeelding: Stichting Praat met hun match Mammoet.
 
Is er weleens een mismatch gemaakt?
Van Eeghen: ‘Dat komt wel voor, maar niet zo vaak. Als er iets niet is geslaagd, heeft dat meestal te maken met interne verschuivingen; bijvoorbeeld als er bij een goed doel een groot project tussendoor komt.’

Welke invloed heeft de coronacrisis op de matchmaking?
Van Eeghen: ‘De matches lopen nog steeds. Ons werk is zeker niet stil te komen liggen. Maar het is natuurlijk wel anders; voor de crisis konden twee partijen elkaar op de locatie van het goede doel ontmoeten, een plek die vaak veel vertelt over de organisatie. Als de kick-off bijvoorbeeld plaatsvindt bij een dierenasiel, voelt de vrijwilliger – omringd door dieren – meteen waar het om gaat. Het is moeilijker om zoiets te creëren als iedereen vanuit huis werkt, maar in de loop van de tijd zijn we er wel steeds beter in geworden om dat gevoel ook online te creëren. Maar onze voorkeur blijft liggen bij live bijeenkomsten.’
Van Rijn: ‘Het is fijn om te merken dat we ook online bijzondere ontmoetingen kunnen organiseren die energie geven. Positieve bijkomstigheid is dat reistijd nu geen rol meer speelt. Aan het begin van de eerste lockdown stond er een project open van stichting STEP in Nijmegen dat moeilijk te vervullen was vanwege de ligging. Toen we omschakelden naar digitaal hadden we ineens heel snel een expert gevonden, omdat de fysieke afstand niet meer van belang was.’
Van Eeghen: ‘Sterker nog: in het najaar is een groot aantal projecten vervuld door vrijwilligers vanuit het buitenland. Omdat grote bedrijven onze oproepen delen op hun intranet, reageerden er ook mensen uit Canada, India, Portugal of Ierland. Zo konden we internationale expertises toegankelijk maken.’
 
Zijn er daardoor internationale ambities ontstaan?
Van Rijn: ‘We merken dat een groot percentage van de goede doelen behoefte heeft aan projecten uitgevoerd in het Nederlands. Slechts een klein percentage geeft de voorkeur aan de Engelse voertaal, dus daar kunnen we internationale expertises wel voor gebruiken. Ook hiervoor geldt: waar is het goede doel het beste mee geholpen?’

We roepen goede doelen dan ook vooral op om ons uit te dagen met vraagstukken die bovenaan hun prioriteitenlijstjes staan.

 
Staan de goede doelen voor u in de rij?
Van Rijn: ‘Per jaar matchen we ongeveer 60 projecten, die we dan ook afronden. We krijgen iets meer aanvragen dan dat, maar soms komen organisaties er in gesprek met ons achter dat hun vraagstuk niet aansluit, de timing toch nog niet past of dat wij niemand voor de aanvraag kunnen vinden. Normaal gesproken komen we natuurlijk veel goede doelen tegen tijdens netwerkbijeenkomsten, die toestroom missen we nu. We roepen goede doelen dan ook vooral op om ons uit te dagen met vraagstukken die bovenaan hun prioriteitenlijstje staan.’
Van Eeghen: ‘Opmerkelijk genoeg is dit juist wel een tijd waarin bedrijven en hun medewerkers super actief op zoek zijn naar projecten. We hebben enorm veel vrijwilligers die aan de slag willen en de projecten vliegen dan ook als warme broodjes over de toonbank.’
 
Hangt dat samen met de crisis?
Van Eeghen: ‘Het lijkt er wel op dat mensen meer maatschappelijk betrokken willen zijn. Ze zijn bezig met de vraag; wat gebeurt er in deze wereld en op welke manier kan ik daar positief aan bijdragen? Een grappige anekdote is dat vlak nadat ik met Impact Matters begon, de verkiezingen in Amerika plaatsvonden waarbij Trump tot president werd verkozen. Ik heb nog nooit zoveel aanmeldingen gekregen van vrijwilligers als de periode vlak daarna. Blijkbaar dacht iedereen; nu wordt het echt tijd dat ik me ga inzetten voor een betere wereld.’
 
Wat zou u tegen de goede doelen willen zeggen, die de stap naar Impact Matters nog niet durven zetten?
Van Eeghen: ‘Denk aan Impact Matters op het juiste moment. We kunnen jullie echt vooruit helpen en mooie dingen bieden. De goede doelen die ons benaderen staan open voor frisse inzichten. Ze geloven in de kracht van expertise binnenhalen.’
Van Rijn: ‘We zijn heel laagdrempelig te bereiken. Je kunt ons ook bellen voordat je een concrete vraag hebt geformuleerd, soms hebben we wel drie keer een intakegesprek voor we tot een beschrijving komen. En wat niet iedereen zich realiseert; we hebben veel en diverse partners en kunnen dus ook diverse vraagstukken kwijt.’
Van Eeghen: ‘Impact Matters is een stichting en geen commercieel bedrijf. Het is onze missie om het belangrijke werk van alle goede doelen te steunen en hen te helpen hun  ambities te bereiken.’

Lees hier het eerste interview.
Klik hier voor de website van Impact Matters.
Lees ook: 'Drie gouden tips voor zinvolle impactrapportages'
2/2