Vertrouwen in goede doelen daalt

14 januari 2010
Nieuws | | Wetenschap & Onderzoek


AMSTELVEEN (14 januari) - Waar het consumentenvertrouwen verder lijkt op te krabbelen, heeft het donateursvertrouwen de weg omhoog nog niet gevonden. Dat blijkt uit Het Nederlandse Donateurspanel, dat elk kwartaal aangeeft hoe de index voor het donateursvertrouwen in goede doelen zich ontwikkelt.


De berichten in de media over de economie lijken voorzichtig positiever te worden. Zo meldde het Centraal Planbureau dat de werkloosheid waarschijnlijk mee zal vallen en de economie zal opveren in 2010. Ook de beurs zit al enkele maanden in de lift.



Verslechtering imago

Dit lijkt echter weinig effect te hebben op het donateursvertrouwen. Een verslechtering van het imago van goede doelen is één van de belangrijkste oorzaken van de daling. Diverse negatieve en sombere berichtgevingen in de media liggen hier waarschijnlijk aan ten grondslag.


Commotie over vertrekregelingen en beleggingen

Zo was er de commotie over vertrekregelingen van enkele voormalig directeuren van goede doelen. Ook was er publieke ophef over de wijze van beleggen van goede doelen, naar aanleiding van een uitzending van het VARA-programma Kassa. Sombere berichten waren er over de teruggang in ledenaantallen bij diverse natuur- en milieuorganisaties en de tegenvallende beleggingsresultaten bij enkele grote instellingen.



Eerder bezuinigen op goede doelen

De verslechtering van het donateursvertrouwen lijkt zich ook te vertalen in de keuzes die men zou maken wanneer men genoodzaakt zou worden om te bezuinigen. Het overall beeld is dat men iets sneller zou bezuinigen op goede doelen dan in vorige metingen. Het percentage dat zegt bij bezuinigingen minder te zullen geven aan goede doelen stijgt. Deze klimt daarmee van de zevende plaats naar de vijfde plaats van bezuinigingsmaatregelen. Minder uitstapjes buitenshuis en minder grote (huishoudelijke) uitgaven worden nog steeds het meest gekozen.


Bel-me-niet Register

Uit vragen over het Bel-me-niet Register blijkt dat veel mensen, negentig procent, het register kennen. Opmerkelijk hoog, aangezien er niet actief campagne voor is gevoerd. Men meldt zich ook massaal aan bij het register, of is nog van plan dit te doen. Slechts een enkeling is niet van plan zich aan te melden. Hoewel de irritatie bij het publiek over het telefonische verkoopkanaal (telemarketing) waarschijnlijk maar ten dele is veroorzaakt door goede doelen, zullen zij zeker wel de gevolgen ondervinden. De mogelijkheid om uitzonderingen te maken op onderdelen (bijvoorbeeld goede doelen) lijkt namelijk niet te werken, dit wordt nauwelijks gedaan door mensen. De overgrote meerderheid laat gewoon alles blokkeren.


Doneren via internet

Hoewel Nederlanders steeds meer gewend raken aan online bankieren en het online aankopen van producten, doneert men nog maar zelden aan goede doelen via internet. Hoewel zestig procent zegt in de afgelopen twaalf maanden online te hebben gewinkeld, heeft slechts negentien procent een online donatiegedaan. Er is kennelijk nog een behoorlijke discrepantie tussen online kopen en online doneren. Het lijkt er op dat het de consument aantrekkelijker wordt gemaakt om online te bestellen en te betalen dan online te doneren aan goede doelen. Er valt op dit gebied dus nog veel te winnen voor goede doelen.


Het Nederlandse Donateurspanel, dat onder andere de index voor het donateursvertrouwen meet,

is een initiatief van WWAV, WDM Nederland en NetQuestionnaires.

 


Lees hier het volledige rapport.