Twintig procent rijken major donor; maar strijkstok blijft spelbreker

30 augustus 2017, 09:00
Twintig procent rijken major donor; maar strijkstok blijft spelbreker
Twintig procent rijken major donor; maar strijkstok blijft spelbreker
Bij hun vermogensopbouw houden veel vermogenden al rekening met volgende generaties of goede doelen, blijkt uit De Vermogensmonitor van ABN AMRO Mees Pierson. Twintig procent van de vermogenden uit dit onderzoek is van plan (een deel van) het vermogen te schenken aan goede doelen. Een grote meerderheid (81 procent) is van plan vermogen aan hun kinderen te schenken. De helft van de vermogenden schenkt elk jaar maximaal belastingvrij aan de kinderen.
 
Schenken bij leven
Ruim tien procent van de vermogenden schenkt bij leven, omdat ze willen meemaken wat er met het geschonken geld gebeurt. Een vergelijkbaar aantal vermogenden schenkt omdat de ontvanger het geld nodig heeft. Voor ruim een kwart is de voornaamste reden dat ze erfgenamen niet willen opzadelen met erfbelasting en ruim twintig procent geeft aan het geld te kunnen missen.

Strijkstok is weer spelbreker
Een grote meerderheid van de vermogenden geeft aan goede doelen. Geven ze niet, dan zetten ze zich vaak op een andere manier in. Dat doen ze bijvoorbeeld door zitting te nemen in het bestuur van een stichting. De belangrijkste reden om niet te geven is dat er te veel geld aan de strijkstok zou blijven hangen.
 
Duurzaam beleggen
De onderzoekers vroegen de respondenten ook naar beleggingen. Duurzame beleggingen lijken aan populariteit winnen: bewust of onbewust belegt inmiddels de helft van de vermogenden duurzaam. Een bijdrage leveren aan de wereld is voor hen de belangrijkste motivatie (43 procent). Ruim een derde doet dit nog niet. Dat het lastig te bepalen is welke beleggingen duurzaam zijn, wordt als belangrijkste reden gegeven.
 
Microkredieten
De verwachtingen die klanten van hun bank hebben, zijn veranderd. De meeste vermogenden vinden het belangrijk dat hun bank investeert in innovatie, microkredieten uitgeeft en financiële kennis inzet om mensen met financiële problemen te helpen.
 
Nieuw: 
DDB Dailyelke dag om 12.00 uur het laatste nieuws & opinie van de afgelopen 24 uur in uw mailbox. Gratis service naast uw wekelijkse DDB Journaal.
Aanmelden: klik hier.
gerelateerde items