Vastelastenbond: ‘Qurrent doet aan marktvervalsing met Stichting DOEN’

7 april 2015, 04:00
Vastelastenbond: ‘Qurrent doet aan marktvervalsing met Stichting DOEN’
Vastelastenbond: ‘Qurrent doet aan marktvervalsing met Stichting DOEN’
Energieleveranciers zijn niet blij met de werkwijze van energiebedrijf Qurrent. Het energiebedrijf wordt gefinancierd door de Nationale Postcodeloterij/stichting Doen. Marktvervalsing, vinden de energieleveranciers. Bovendien kan Qurrent volgens haar concurrenten profiteren van kostenneutrale klantenwerving van loterijdeelnemers.

De Vastelastenbond, consumentenvereniging voor vaste lasten, betreurt deze gang van zaken. ‘De liberalisering van de energiemarkt in 2004 zou voor eerlijke concurrentie moeten zorgen’, zegt Dirk-Jan Wolfert (foto), oprichter van de vereniging. ‘Het is jammer dat met deze constructies in de energiemarkt geopereerd wordt. Wij blijven werken aan een transparante energiemarkt en voelen ons dan ook genoodzaakt om onze leden van dergelijke constructies op de hoogte te brengen.’

Investeringen door DOEN
Qurrent ontving in 2011 ruim 11 miljoen investeringsgeld van stichting DOEN (opgericht door de Nationale Postcode Loterij) die 100% aandeelhouder is van Qurrent. Stichting DOEN heeft met de Natuur- en Milieufederaties en het HIER Klimaatbureau vanuit het Droomfonds van de Nationale Postcode Loterij 13,5 miljoen euro gekregen voor ‘We Generate’, het plan waar het huidige Qurrent uit voort is gekomen. Daarvan is 11,9 miljoen euro is besteed aan het opzetten van Qurrent en 1,6 miljoen euro voor HIER Opgewekt. DOEN heeft additioneel 1,3 miljoen euro geïnvesteerd in de ontwikkeling van de verdere uitrol van Qurrent. DOEN Participaties, het investeringsfonds van DOEN, heeft eveneens een lening aan Qurrent Coöperatie verstrekt van 4,2 miljoen euro voor de aanschaf van windpark Hellegatsplein.

Doelstelling
‘DOEN wil met Qurrent een voorbeeld neerzetten en kan niet wachten totdat anderen het groot overnemen. Wanneer de markt gericht is op opwekken en besparen dan is de opzet van DOEN geslaagd. De uiteindelijke doelstelling is een gezonde bedrijfsvoering met maximale maatschappelijke winst’, zegt Stichting DOEN.

Klantenwerving via Postcodeloterij
Terwijl alle andere energieleveranciers anno 2015 veel marketinggeld moeten investeren in het werven van nieuwe klanten, krijgt Qurrent toegang tot het klantenbestand van de postcodeloterij, menen de energieleveranciers. ‘Miljoenen loterijdeelnemers van de Nationale Postcode loterij worden benaderd om klant te worden bij Qurrent. Aangezien de Postcode Loterij is bedoeld als loterij is het vreemd dat loterijdeelnemers een aanbod krijgen van het energiebedrijf dat met geld van diezelfde loterij is opgericht. Dit strookt ook niet met de voorwaarden van de Postcode Loterij. Al eerder werd de Nationale Postcode loterij op de vingers getikt door de minister toen zij voornemens waren de loterijdeelnemers een aanbod te doen voor een zorgverzekering.’

Klik hier voor een uitgebreide reactie van de Postcode Loterij en Stichting DOEN.

 
gerelateerde items