Van Rooij (WWAV): goede doelen zijn net ministeries

18 augustus 2010
Nieuws | | Goede doelen

AMSTELVEEN (18 augustus) - ‘Goede doelen zijn net ministeries geworden', zegt Fons van Rooij, directeur van het communicatie- en marketingbureau voor de non-profitsector WWAV. Van Rooij, die diverse goede doelenorganisaties in Nederland adviseert, spreekt op 16 september op het symposium van De 16 over vertrouwen en communicatie. Van Rooij doet zijn uitspraken in de online nieuwsbrief van De 16.

Logge instituten
Van Rooij: ‘Mensen verliezen vertrouwen in grote organisaties, mede als gevolg van de economische crisis. Grote goede doelen lijken op bedrijven, ze staan steeds losser van de achterban. Mensen twijfelen door die logheid aan de missie van zo'n organisatie. Zijn ze wel gedreven genoeg? Zijn ze niet te veel bezig met eigenbelang? Omdat grote goede doelen meer en meer op ministeries lijken, verliezen ze het contact met de donateur, en vice versa.'

In het hart raken
‘Goede doelenorganisaties zijn te veel naar binnen gericht, ze houden zich nu vooral bezig met groei, kwaliteit en interne processen. Natuurlijk is het belangrijk om transparant te zijn, donateurs willen per slot van rekening eerlijkheid over het effect van hun donatiegelden. Aan de andere kant leidt die focus op transparantie en kwaliteit tot een rationele bedrijfscultuur van rapporten en verslagen. Terwijl goede doelen mensen in hart moeten raken, door geloofwaardig te zijn. Geloofwaardigheid heeft weinig met het hoofd te maken, maar met intuïtie, emotie en oorspronkelijkheid.'