Transparant Prijs focust nu op online

29 maart 2016
Nieuws | | Governance & Finance

De jury van de Transparant Prijs gaat meer 'door de bril van de donateur kijken naar transparantie', aldus Wim van Ginkel van organisator PWC. De beoordeling van de jury start daarom vanaf nu niet met de papieren jaarverslagen, maar met de websitecommunicatie. ‘De jaarverslagen zijn te dik en mooi geworden en dit leidt af van waar het echt om gaat: de behaalde impact van de organisatie’.
 
Van Ginkel gevraagd naar de verandering in aanpak: ‘De Transparant Prijs heeft tot doel een bijdrage te leveren aan publieksvertrouwen. Transparantie zelf is een hol begrip. Transparantie gaat volgens ons over de vraag: wat is je droom (welke urgente nood in de wereld wil je oplossen), wat heb je bereikt en heb je gedaan wat je hebt beloofd. Donateurs krijgen tegenwoordig hun informatie van de website. Iemand die meer wil weten kan het jaarverslag pakken op zoek naar meer gedetailleerde informatie.’
 
Jaarverslag alleen van de grote organisaties
De beoordeling van de jury start daarom, zoals gezegd, met de websitecommunicatie. Alleen van organisaties in de categorie ‘groot’ wordt ook nog het jaarverslag beoordeeld. Onder ‘groot’ wordt verstaan een instelling uit de categorie D van de nieuwe erkenningsregeling (onderdeel van het Validatiestelsel voor de sector), met inkomsten van twee miljoen of meer. Bij de kleine organisaties gaat het er alleen om of het jaarverslag online te vinden is en of die aan de zogenoemde Richtlijn 650 voldoet. Kleine organisaties zijn organisaties met inkomsten van minder dan twee miljoen euro.
 
Pilot met social enterprises
De verlegging in focus van papier naar online is mede een gevolg van de pilot die Transparant Prijs vorig jaar deed door de deur open te zetten voor social enterprises. Van Ginkel: 'Veel van die kleinere sociale ondernemingen hebben geen papieren jaarverslag en wij werden dus min of meer gedwongen onze informatie op hun websites te gaan zoeken. Die pilot heeft zo goed uitgepakt, dat we besloten hebben om deze werkwijze ook voor de goede doelen uit te rollen.'
 
Jaarverslag blijft belangrijk
De nadruk op online wil niet zeggen dat het papieren jaarverslag nu heeft afgedaan volgens Van Ginkel: 'Een jaarverslag is en blijft een goed algemeen reflectiemoment. Online ontbreekt dat nu vaak nog. Het is daarom ook een van onze wensen om dat reflectieve element van het jaarverslag ook meer online vertaald te zien.'
Goededoelenorganisaties en social enterprises kunnen meedingen naar de prijs. De deelnemende organisaties moeten in Nederland als rechtspersoon ingeschreven staan en voor grote goededoelenorganisaties dient de jaarrekening door een accountant te zijn gecontroleerd. Deelname is vrijwillig en kosteloos.

De Transparant Prijs kent vier categorieën om in te schrijven:
  • Categorie kleine goede doelen (inkomsten < EUR 2 miljoen):
    prijzengeld EUR 15.000 voor de winnaar (beschikbaar gesteld door de Nationale Postcode Loterij)
  • Categorie grote goede doelen (inkomsten > EUR 2 miljoen):
    prijzengeld EUR 50.000 voor de winnaar (beschikbaar gesteld door de Nationale Postcode Loterij)
  • Categorie social enterprises:
    prijzengeld EUR 10.000 voor de winnaar (beschikbaar gesteld door de Nationale Postcode Loterij)
  • Themacategorie: met dit jaar als thema impact/maatschappelijk resultaat op een project dat in samenwerking met andere partijen tot stand is gekomen: samenwerken om maatschappelijke problemen op te lossen
    prijzengeld EUR 25.000 voor de winnaar (beschikbaar gesteld door de Nationale Postcode Loterij)
Alle deelnemers ontvangen een individueel juryrapport, met daarin mogelijke verbeterpunten.

► Meer informatie & inschrijving: klik hier