Tien jaar De Transparant Prijs: de feiten en cijfers

24 september 2013, 04:00
Tientallen medewerkers, honderden jaarverslagen, duizenden pagina’s en duizenden manuren: de feiten en cijfers van tien jaar De Transparant Prijs.

Waarom deze prijs?
PwC heeft De Transparant Prijs in het leven geroepen omdat het wil bijdragen aan de professionalisering van goede doelen en daarmee dus aan het publieksvertrouwen in de Nederlandse goede doelensector. De winnaars worden gekozen door een onafhankelijke jury. Deelname is vrijwillig en gratis. Alle deelnemers ontvangen een individuele terugkoppeling in de vorm van een juryrapport.

Aantal inzendingen
In 2004 ging de eerste editie van De Transparant Prijs van start. In dat jaar vielen er al 84 jaarverslagen op de deurmat bij PwC. Het jaar daarop was er meer werk aan de winkel: het aantal inzendingen was verdubbeld naar maar liefst 168 jaarverslagen. Die stijgende lijn bleef tot 2010, toen het recordaantal jaarverslagen binnenkwam: 219. De inzendingen zijn de afgelopen drie jaar wel wat afgenomen: dit jaar waren er 153 deelnemers.

Sectoren
Het grootste aantal jaarverslagen kwam in 2004 uit de sector internationale hulpverlening (36%) en dat is altijd zo gebleven. In deze sector is ook de grootst stijgende lijn te vinden: dit jaar was hun aandeel 53%. De overige sectoren blijven vrijwel gelijk, met uitzondering van de sector gezondheidszorg. Tien jaar geleden had deze sector nog een aandeel van 25%, nu is dat nog maar 14%.

Scores
Dat de deelnemende organisaties iets opsteken van deelname aan De Transparant Prijs is duidelijk. De jaarverslagen worden ieder jaar beter en dat geldt ook voor de scores. Was de gemiddelde score in 2004 nog een 5,0; nu is dat al een 6,4. De deelnemers zijn tegenwoordig ook sneller. In 2008 was nog 51% op tijd met het deponeren van het jaarverslag, nu is dat maar liefst 80%.

Omvang
De jaarverslagen worden niet alleen steeds beter en mooier, maar ook dikker. Het kortste jaarverslag ooit besloeg slechts één pagina, het dikste plofte in 2008 op de deurmat: een boekwerk met 457 pagina’s. Dat is gelukkig wel een uitzondering, want de gemiddelde omvang bedraagt momenteel een redelijke 72 pagina’s. Sinds enkele jaren is er ook een opmars van online verslagen, maar steeds meer organisaties zoeken het in een combinatie van een papieren verslag in combinatie met een verslag op de website.

De winnaars
In 2004 en 2005 werd slechts één winnaar aangewezen. Vanaf 2006 zijn prijzen uitgereikt in meerdere categorieën met een overall winnaar. In 2010 is vervolgens de categorie-indeling vereenvoudigd tot een prijs voor grote organisaties en voor kleine organisaties waarbij een grens van € 0,5 miljoen inkomsten wordt aangehouden. Daarnaast is een themacategorie geïntroduceerd voor het meest innovatieve jaarverslag. De eerste winnaar van De Transparant Prijs was KWF Kankerbestrijding in 2004. Enkele organisaties wonnen twee keer, waaronder Oxfam Novib, War Child, Weeshuis Sri Lanka, Projecten Zuid-Afrika, Oranje Fonds en Turing Foundation.

Inzet
De Transparant Prijs komt tot stand dankzij de medewerking van jaarlijks tientallen medewerkers van PwC, die samen ieder jaar ruim drieduizend uur besteden aan het screenen en beoordelen van de jaarverslagen. Sinds 2012 ondersteunt de Nationale Postcode Loterij het initiatief door jaarlijks 100.000 euro aan prijzengeld beschikbaar te stellen.
gerelateerde items