Terugkijken: seminar ‘Veerkracht in de Crisis’

Terugkijken: seminar ‘Veerkracht in de Crisis’
Terugkijken: seminar ‘Veerkracht in de Crisis’
10 juni 2021
Nieuws | | Wetenschap & Onderzoek

Op donderdag 27 mei vond het seminar ‘Veerkracht in de crisis’ plaats, georganiseerd door het Centraal Bureau Fondsenwerving (CBF). Onderwerp was de impact van COVID-19 op de goededoelensector. Door middel van het thema ‘Veerkracht in de crisis’ belichtte de organisatie de verhalen achter de cijfers van het eerder gepubliceerde onderzoek van de Radboud Universiteit en het CBF. Het seminar is nu in terug te kijken op het YouTube-account van de organisatie.

Onderzoek

Uit een onderzoek van de Radboud Universiteit en het CBF bleek onlangs dat vooral kleinere goede doelen het afgelopen jaar hard geraakt zijn door de coronacrisis. Zij zagen hun inkomsten in 2020 ten opzichte van het voorgaande jaar met gemiddeld 13,4 procent dalen. Onder grotere doelen was er een aanzienlijk kleiner verlies aan inkomsten van gemiddeld 0,3 procent. Daarmee stellen de onderzoekers dat de kloof tussen grote en kleine organisaties groter is geworden door de crisis.
 
Sprekers
Tijdens het seminar kwamen verschillende mensen aan het woord. Juliette Grimbergen was dagvoorzitter en Harmienke Kloeze, directeur van het CBF, lichtte toe waarom het CBF en de Radboud Universiteit het onderzoek hebben uitgevoerd. Dr. Lau Schulpen, onderzoeker van de Radboud Universiteit, ging dieper in op de onderzoeksresultaten en Hanneke Verburg, directeur van Make-A-Wish Nederland en Robbert Popken, directeur van Stichting Rhiza deelden hun ervaringen. Tot slot liet Karl Raats, trainer en procesbegeleider in creativiteit, op inspirerende wijze zien hoe je veerkrachtig kunt blijven in de crisis.
 
Make-A-Wish Nederland
Als voorbeeld van ‘veerkracht in de crisis’, deelde Verburg het verhaal van Make-A-Wish Nederland, een organisatie die wensen van ernstig zieke kinderen in vervulling laat gaan. Vanwege de coronamaatregelen moesten de wensvervullingen tijdelijk stopgezet worden, waardoor er honderden wenskindjes op de wachtlijst kwamen te staan. Daarop kwam de stichting op een idee, waar het zonder de crisis niet op gekomen was: de wenskindjes werden als de Adviesbrigade aan het woord gelaten over hoe je de lockdown door kan komen. Isolatie is volgens de organisatie namelijk niet nieuw voor deze kinderen. Zo werden ze toch nog in het zonnetje gezet. Ook organiseerde Make-A-Wish Nederland een tulpenactie, waarbij er in de Beurs van Berlage in Amsterdam aan het begin van de lente de hele dag tulpen werden verkocht om de lente te vieren en positiviteit te verspreiden.
 
Voor het hele verhaal van Make-A-Wish Nederland, Stichting Rhiza en het onderzoek van het CBF en de Radboud Universiteit kunt u het seminar terugkijken.
 
Bron: CBF
Bekijk hier het seminar op het YouTube-kanaal van het CBF.
Lees ook: ‘Onderzoek CBF en Radboud: kleine goede doelen grootste corona-slachtoffers
 
Kijk ook hier het seminar terug: