Tegenvallende groei goede doelen op Facebook

Tegenvallende groei goede doelen op Facebook
Tegenvallende groei goede doelen op Facebook
3 januari 2018
Nieuws | | Fondsenwerving

Hoe deden de Nederlandse goede doelen het in 2017 op Facebook? Hoe waren de 9,1 miljoen likes verdeeld? En wat waren de snelste groeiers? Walter van Kaam zocht het uit.

Ieder kwartaal bekijkt Walter van Kaam van Fundraiser Online hoe de Nederlandse goede doelen het doen op Facebook. En wat dit betekent voor hun plek in de Goede Doelen Facebook Top 250.

Afvallers en nieuwkomers

In het laatste kwartaal van 2017 waren Yojana Projecthulp en Be More niet meer actief. Hierdoor verliezen zij hun plek in de top 250. Ook ICS staat niet meer in de lijst, omdat de ondergrens van 1877 likes niet werd gehaald. De drie organisaties die voor de afvallers in de plaats komen zijn XminY, het Huidfonds en het Nationaal Muziekinstrumenten Fonds.

Tegenvallende groei

Het totale aantal likes bij de meting was 9,16 miljoen likes. De totale groei bedroeg 347.417 likes en is daarmee net lager dan die van het vorige kwartaal. Walter van Kaam: 'Net als bij de vorige meting moet ik constateren dat het aantal likes van heel wat organisaties daalt, waaronder opnieuw enkele grote organisaties. Het is opvallend dat er al een tijdlang sprake is van een toenemend evenwicht van de groei. Het onderste deel van de lijst heeft een steeds groter aandeel in de groei van het aantal likes. Dat zie ik ook dit kwartaal terug.' De tien grootste groeiers zijn verantwoordelijk voor 54,3 procent van de totale groei. 

Fondsenwervende acties

Inmiddels biedt Facebook ook in Nederland de mogelijkheid om fondsenwervende acties voor goede doelen op te zetten. Zijn er al goede doelen die hier gebruik van maken? Van Kaam: 'Tot op heden heb ik twintig Nederlandse goede doelen kunnen identificeren die deze mogelijkheid toegevoegd hebben aan hun pagina, waarvan tien uit de top 250. Ik ben heel benieuwd hoe dat bij de volgende waarneming zal zijn.'

Bekijk de Goede Doelen Facebook Top 250.