Start Foundation komt met interactief online jaarverslag

Start Foundation komt met interactief online jaarverslag
Start Foundation komt met interactief online jaarverslag
7 juni 2013
Nieuws | | Vermogensfondsen

Start Foundation heeft het jaarverslag 2012 gepresenteerd. Dit keer heeft het verslag een bijzonder tintje, want het is interactief. Start vraagt namelijk de lezer vragen te stellen.

‘Vlottende activa, bereikte impact, ziekteverzuim enzovoorts staan online beschikbaar. Maar wat wilt u nu echt van ons weten? Daarom draaien we deze keer de rollen om. Naast een beknopte weergave van de meest essentiële feiten en cijfers geven we u alle ruimte om vragen te stellen. Vragen staat vrij! En dat mag over van alles zijn wat te maken heeft met onze organisatie, onze activiteiten, onze successen en onze mislukkingen. Elke vraag wordt waar mogelijk binnen een week door Start Foundation beantwoord. Zowel vraag als antwoord worden geplaatst op www.startmetvragen.nl. Kortom, het meest interactieve jaarverslag van Nederland is een feit’, meldt Start Foundation.

Hoogtepunten
In 2012 werd een nieuw idee uitgewerkt: het sociaal dividend. Directeur Jos Verhoeven: ‘Bepaalde bedrijven die het sociaal goed doen, krijgen aan het einde van de looptijd van een lening de betaalde rente terug. Dat geld moeten ze dan wel gebruiken om hun onderneming sociaal nog sterker te maken.’ Daarnaast wil Start Foundation in 2013 pionieren met Social Impact Bonds, een formule die uit de VS en Engeland is overgewaaid. ‘We gaan hiervoor op zoek naar overheden die dit experiment aandurven en met ons samen investeren in het oplossen van hardnekkige problemen in de samenleving.’

Keerpunten
In 2012 nam Start Foundation definitief afstand van activeringsprojecten en -programma's. Verhoeven: ‘We zijn van mening dat daar voldoende andere financiers en methoden voor beschikbaar zijn. Als Start Foundation ergens geld en tijd insteekt, moet dat leiden tot werk of uitzicht daarop voor mensen met minder kansen.’
Ook wil Start Foundation het bedrijfsleven verleiden om inclusief te ondernemen. ‘Dan kunnen werkgevers zelf ontdekken dat onze doelgroepen sociaal en economisch waarde kunnen toevoegen aan een bedrijf.’ In 2012 groeide het aantal mkb-bedrijven dat inclusief onderneemt, aanzienlijk. Verhoeven verwacht dat die trend ook in 2013 zal doorzetten. ‘Dat komt mede omdat het mkb een wereld is waar veel ondernemers van nature al sociaal bezig zijn. Waarde toevoegen, niches opzoeken en impact genereren, dat blijft onze opdracht.’