Sponsoring goede doelen levert meeste imagowinst

Sponsoring goede doelen levert meeste imagowinst
Sponsoring goede doelen levert meeste imagowinst
13 oktober 2022
Nieuws | | De Dikke Blauwe

Samenwerking met een goed doel is voor bedrijven het meest lucratief voor het verbeteren van de reputatie. Sponsoring in de cultuur-, sport- en evenementensector heeft in de regel minder de potentie van imagowinst. KWF Kankerbestrijding is het sterkste merk van de sponsorpartners. Dit blijkt uit het Sponsor Merkenonderzoek, dat sinds 2008 de grootste sponsors en hun sponsorpartners volgt. 

‘Het Sponsor Merkenonderzoek laat heel duidelijk de verschillen zien in de reputatie-effecten per sector', aldus merkadviseur Hendrik Beerda. 'Goede doelen zijn vanwege hun sterke reputatie het waardevolst voor samenwerking, vooral door een warmer en sympathieker imago. Sponsoring van een goed doel kan zorgen voor een fikse reputatieverbetering. Het sponsoren van cultuurorganisaties is vooral interessant als een bedrijf zich sterker wil onderscheiden van de concurrentie én om de sfeer rond het sponsormerk te verbeteren. Sportsponsoring zorgt vooral voor meer naamsbekendheid en een stoerder imago.’

Top 10 van sterkste sponsorpartners bevat 6 goede doelen
Van alle (potentiële) sponsorpartners is KWF Kankerbestrijding veruit het sterkste merk. Samenwerking met het sterkste, Nederlandse merk kan een bedrijf vooral winst opleveren dankzij de vele positieve publiciteit van KWF en het sympathieke, degelijke imago dat op het commerciële merk kan worden overgedragen. De top 10 van sterkste sponsorpartners bevat naast KWF nog vijf andere goede doelen: KiKa, Hartstichting, Rode Kruis, Wereld Natuur Fonds en Voedselbank.

Top 10 sterkste merken (potentiële) sponsorpartners

  1. KWF Kankerbestrijding
  2. Anne Frank Huis
  3. KiKa (Kinderen Kankervrij)
  4. Hartstichting
  5. Elfstedentocht
  6. Rode Kruis
  7. Wereld Natuur Fonds
  8. Rijksmuseum Amsterdam
  9. Voedselbank
  10. Olympische Spelen

Bron: Sponsor Merkenonderzoek
Beeld: Shutterstock