SOS Kinderdorpen-symposium slaat brug met bedrijfsleven

2 juni 2010
Nieuws | | Goede doelen

AMSTELVEEN (2 juni) - Vorige week vond een symposium plaats tussen enkele Nederlandse bedrijven en internationale medewerkers van SOS Kinderdorpen. Belangrijkste doel van de bijeenkomst was een brug te slaan tussen het bedrijfsleven en NGO's. Voorafgaand aan de bijeenkomt werd door The Partnering Initiative (TPI) onder een aantal Nederlandse bedrijven een kwalitatief onderzoek uitgevoerd naar de trends in Corporate Social Responsibility (CSR) en de uitdagingen voor bedrijven en NGO's op dit gebied.

Het onderzoek en de daaruit voortvloeiende bijeenkomst zijn uniek, aangezien er in Nederland niet eerder op dit niveau onderzoek is verricht naar dit thema. Bedrijven die participeren in dit project, waaronder PricewaterhouseCoopers, Schiphol, Nike en Heijmans, zijn in de meeste gevallen al langer bezig met het ontwikkelen van hun CSR-beleid en hebben vaak al samenwerkingsverbanden met goede doelen. Het interactieve symposium stelde hen in staat kennis te maken met collega CSR-directeuren en hun ervaringen te delen. Verschillende CSR-managers gaven aan zeer blij te zijn met dit initiatief. Omdat het hen in staat stelt hun beleid te spiegelen aan dat van hun collega CSR-managers.

Behoeften samenwerking
Tevens maakten de bedrijven kennis met (veld)medewerkers van SOS Kinderdorpen uit Zuid-Afrika, Jordanië, Oeganda, Nigeria, Indonesië, Ghana en Thailand, die tijdens het symposium vooral inzichtelijk maakten wat de behoeften voor samenwerking vanuit hun perspectief zijn, tegen welke uitdagingen zij aan lopen en welke adviezen zij het bedrijfsleven geven.

Drijfveren CSR-beleid
Centraal tijdens het symposium stonden de resultaten van het onderzoek dat TPI afnam onder een groot aantal toonaangevende bedrijven. Hieruit komt onder andere naar voren welke organisatiedoelstellingen de drijfveren achter het CSR-beleid van Nederlandse bedrijven zijn. En welke uitdagingen het bedrijfsleven ervaart in de samenwerking met goede doelenorganisaties. Enkele onderzoekresultaten wijzen uit dat onder andere het betrekken van medewerkers, het creëren van een triple win en netwerkmogelijkheden succesfactoren zijn van een goede samenwerking.